Udtræksstyrke franske skruer i træ

Jeg har monteret to gyngebeslag, hver med fire franske skruer (6 x 50 mm., varmforzinket, mrk. NKT, fra Jem og Fix, se link: link.
Beslagene er monteret  op under en bjælke (som bærer en terrasse på 1. salen i et rækkehus). det vil sige, at skruerne er monteret lodret op, og jeg har boret for med et 3 eller 3,5 mm. bor (jeg kan ikke huske det).

Hvad er trækstyrken? Jeg kan ikke finde oplysningerne ved Jem og Fix, men har fundet en NKT tabel her (se side 2 + 3): Tabel
Kan en venlig sjæl oversætte tallene for mig, størrelse 6 x 50 mm.? Gerne til "kg. lodret træk pr. fransk skrue". Jeg fatter ikke en meter af "[kN] " mv.! Eller evt. et kvalificeret skøn?

Beslagene skal dels holde en babygynge som denne type, d.v.s. vægten bliver fordelt på to beslag

dels en "sansegynge", hvor ét beslag skal bære hele vægten, som denne

(Gyngen skal bære mit barnebarn, og er ikke i tvivl om, det skal nok holde til hendes 5½ kg!   - meen jeg vil gerne give et lidt mere præcist tal til hendes mor. Mit gæt er minimum 50 kg. pr. beslag!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg har monteret to gyngebeslag, hver med fire... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor jeg kom med en “ubrugelig” løsning, var at du glemmer mekanisk påvirkning på skrue/bolt. Den mindste krympning i træet og rytmiske bevægelser i gyngen, giver god risiko for, at den franske skrue løsner sig. Jeg vælger at overse at du ikke kan finde ud af at vende en bolt med hovedet opad.
Gennemgående bolte vil til enhver tid vil være stærkere end “indskruede bolte”, det er vi enige om.

Man kan selvfølgelig ikke gardere sig mod en pludselig udrykning af fire skruer samtidig, men det anser jeg for usandsynligt henset til den forventede belastning. 😄

Nu fremgår det ikke om bjælken er frilagt på siderne, men hvis den var det, kunne man have skruet ind i siden af bjælken i stedet. Så ville den lodrette kræft ikke kunne trække skrue/bolt ud.
Men der lyder nu som, at den gynge siddet rigeligt fast allerede  
Træk styrken bør kunne holde.
Men det ingen kan oplyse, er hvor meget den givne skrue kan holde i netop det stykke træ. Skruen kan holde et træk, der er væsentlig større end det træet ofte kan.
Derfor kan de ikke opgive 1 enkelt tal, men skal oplyse for f. Eks. Beton, mursten, gasbeton, fyretræ, egetræ osv. De er alle forskellige og afhænhig af matrialets, porøsitet, alder og slid. 
Jeg har startet dette indlæg for 4 år siden. Barnebarn nr. 2 bruger gyngen i dag, og den sidder fint. Der er ingen som tvivler på styrken (længere).  

Annonce
Jeg synes der er en anden parameter som er generelt er mere interessant end trækstyrken som jo kun siger noget om metallet.
"Udtræksparameter" f,ax [N/mm^2], hvor du skal gange med diameter og gevindlængden for at finde ud af hvor godt skruen holder fast.
I dit tilfælde 6,0 mm x 50 mm x 15,3 N/mm^2 = 4590 N. Så skruen giver formentlig slip på træet ved ~460 kg, før skruen bliver flået fra hinanden ved 700 kg.

Er nogen mener min påstand er forkert, må de meget gerne ​rette mig.
Jeg havde selv behov for et overslag i et andet tilfælde med et øskn og langt mindre dimensioner.

Velkommen på lds
steffV du er inde på det samme som gsp er den 5/4 2025.
Man kan ikke regen sig til er bare nogenlunde resultat. Er bjælken ikke frisk er resultatet noget helt andet.
Men som trådstarter skriver 7/4 2025 så er nr. 2 barnebarn godt igang med at afprøve teorierne, og det holder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også