Udtræksstyrke franske skruer i træ

Jeg har monteret to gyngebeslag, hver med fire franske skruer (6 x 50 mm., varmforzinket, mrk. NKT, fra Jem og Fix, se link: link.
Beslagene er monteret  op under en bjælke (som bærer en terrasse på 1. salen i et rækkehus). det vil sige, at skruerne er monteret lodret op, og jeg har boret for med et 3 eller 3,5 mm. bor (jeg kan ikke huske det).

Hvad er trækstyrken? Jeg kan ikke finde oplysningerne ved Jem og Fix, men har fundet en NKT tabel her (se side 2 + 3): Tabel
Kan en venlig sjæl oversætte tallene for mig, størrelse 6 x 50 mm.? Gerne til "kg. lodret træk pr. fransk skrue". Jeg fatter ikke en meter af "[kN] " mv.! Eller evt. et kvalificeret skøn?

Beslagene skal dels holde en babygynge som denne type, d.v.s. vægten bliver fordelt på to beslag

dels en "sansegynge", hvor ét beslag skal bære hele vægten, som denne

(Gyngen skal bære mit barnebarn, og er ikke i tvivl om, det skal nok holde til hendes 5½ kg!   - meen jeg vil gerne give et lidt mere præcist tal til hendes mor. Mit gæt er minimum 50 kg. pr. beslag!

Træd ikke på mine ledninger :o)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
10 N altså 10 Newton er ca. 1 kg Så når der står KN så er det Kilonewton. Og da Kilo jo er 1000 ligesom 1 km er 1000m
Hvis jeg aflæser i rigtige søjle så ser jeg at hver skrue holder til et træk på 7 Kn altså 7000 N som så er det samme som 700 kg.
Så 4 skruer holder så 2800 kg ( sansegynge ) og med 2 beslag giver det i alt 5400 kg. Det er muligt at der menes brudstyrke, så skal du dele med 5 som sikkerheds faktor, men det er alligevel 10 gange over dit minimum gæt.
Når jeg laver sådan en opgave har jeg for vane at starte med at bruge sansegynge selv. Det giver et overbevisende indtryk.
Og dernæst kan jeg ikke altid forstå bekymringen. Jo ved det første barn, men når forældre har opdaget at deres barn, flere gange er faldet på næsen fra sansegynge så ser de ikke så bekymret på de 30 cm fald.
Ok Martin H med en lidt længere pædagogisk  forklaring kom jeg så til samme resultat.
Kan du sige definere TRÆKSTYRKE er det brudstyrke eller er der indregnet sikkerhedsfaktor ?
Inden for løftegrej har man en betegnelse der siger WWL det er noget med weight load eller standard weight load og det er det man må bruge grejet op til det og der er så 5 gange op til brudstyrke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Trækstyrke på 7 Kn = 7000 N som svarer til 700 kg (pr. bolt).
Det vil sige at 4 bolte burde kunne holde til et træk på 2800 kg.

Jeg forstår heller ikke tabellen helt, mennjeg er ret sikker på at du har en sikker befæstigelse.

Søren O
Aj super, takker for den fine forklaring til tabellen. Sansegyngen har vist en grænse på ca. 125 kg. som jeg husker det, men det får jeg at vide på lørdag.
Jeg tror min datter bliver beroliget af den ret store sikkerhedsmargen! 👍👷🏻🧚🏻
Så “prinsessen” kan trygt gynge videre.

Pil skruerne ud og monter gennemgående bræddebolte med fladt, rundt hoved
Annonce
Det synes jeg er ikke en god idé.
Der er rigelig sikkerhedsmargen, jævnfør ovenfor.
Bjælkerne beslagene er skruet op i, bærer en terrasse/altan oppe på 1. salen, så det vil ikke være smart med boltene stikkende op.

Frisk: Det var ellers et frisk forslag ! !   Så kan man få kløet sine tæer når man går på altanen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For en gang skyld vil jeg holde lidt med Frisk.
Han mener helt sikkert at det flade hoved (bræddebolte) skal være på oversiden.
Det er en endnu bedre sikring end med franske skruer.

Søren O
De værdier der fremgår af tabellen, er kapacitet af den enkelte franske skrue, og ikke fastgørelsen. Når der står f.tens =7kN, betyder det at skruen kan tåle at der trækkes i den med ca. 700kg - før sikkerhedsfaktorer. Men det er ikke det samme som at skruen ikke forinden allerede er hevet ud af den træbjælke du fastgør den til.
Værdierne i tabellen bruger man til at beregne hvor godt en sådan skrue har fat i træet.

Jeg har overslagsmæssigt regnet en 6x50mm fransk skrue for dig. Iht. konstruktionsnnormerne er en sådan bolt for kort ift. at kunne tillægge den en egentlig udtrækningskapacitet af træet. (Derfor kan den sikkert godt holde til din gynge).
Bruger du i stedet en 6x60mm fransk skrue, kan man regne ud, at i alm. C18 konstruktionstræ, vil den kunne bære - inkl. div. sikkerhedsfaktorer - ca, 175kg pr. bolt.
Husk at der skal være min 25mm afstand fra bolt til kant, og tilsvarende mellem bolte

Certificeret Statiker

Okay, så kan hvert beslag belastes med 700 kg., det er også rigeligt.
Det er fedt med det her Forum, hvor der kommer så mange input! 👍😃

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også