Forbandet VVS'er ;)

  • 60 m2 gulvvarme i betondæk og et 3 år gammelt luft til vand pumpe/fyr, panasonic (kan klare huse op til 160m2)
  • Fyret er skruet helt op, fremløbstemp 52-58 afgjort af udetemperatur (pt -1). Der er vand på fyret. 1,5 bar.
  • Shunt føler skiftet på mistanke. Shunt står helt åben, 47 grader. Shunt fremløbstemp er 40 grader.
  • 3 varme kredse tilsluttet shunten, alle er åbne med flow
  • Cirkulationspumpe udskiftet og er helt ny, står til max og flytter 1,4m3/h 

Jeg kan ikke få rum temperaturen over 19,8 :(
Min VVSer lader ikke til at kunne fixe det og jeg synes at taler om hjørner med mig.

  • Skal fyret stå på max? 
  • Shunten, hvad gør den og hvad bør den står på?
  • Cirkulationspumpen, hvad skal den stå på?
  • Hvad er det der gør at jeg ikke kan få en højere fremløbstemp end 40 grader fra shunten, i min optik er det her fejlen ligger.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
60 m2 gulvvarme i betondæk og et 3 år gammelt luft... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er egentlig nysgerrig efter, om dine gulve føles varme eller kolde? (Evt. Mål dem med termometer)
Jeg tyggede bare på, om ikke det var en indikator, for om varmen blot suser ud andetsteds? Men gulvvarmen fungerer.
Jeg ved, som sagt, ikke specielt meget om dette, endnu mindre om ting gulvvarme.. men jeg synes det Fremløb lyder vildt varmt, giver det ikke gulve, man næsten ikke kan gå på, med bare tæer?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Shortcut:
Hvordan mener du at 2 pumper skulle kunne modarbejde hinanden?

Søren O
Søren O skrev den 30-01-2021 17:05:44

Shortcut:
Hvordan mener du at 2 pumper skulle kunne modarbejde hinanden?

 Ved at de ikke pumper ved samme "kraft"

Vi havde problemet i vores hobbyværksted / lager (Gammel autolaker) Hvor cirkulationspumpen på varmepumpen cirkulerede mere varmt vand, end pumpen på shunten kunne sende rundt.
Vi afmonterede shuntpumpen og brugte kun den på varmepumpen.  -og ind justerede kredsene manuelt
Det gav en bedre comfort - og økonomi.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
I trådstarters tilfælde mangler der tilsyneladende vand. Der skal være et differenstryk over frem- og returløb på gulvvarmeshunten. Hvis der mangler differenstryk, så er det lettere for pumpen i shuntkredsen at recirkulere vandet fra gulvvarmeslangerne. Pumpen kan ikke selv “suge” vandet fra varmepumpen - derfor skal der være et overtryk / differenstryk.

Søren O
Jeg vil prøve at lufte dine gulvvarme slanger ud. Kunne godt tyde på at der nogle loftlommer i dit anlæg som gør at flowet igennem dine gulvvarmeslanger er lavt. for en fremløbs temperatur på 40 grader er rigeligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis