Forbandet VVS'er ;)

  • 60 m2 gulvvarme i betondæk og et 3 år gammelt luft til vand pumpe/fyr, panasonic (kan klare huse op til 160m2)
  • Fyret er skruet helt op, fremløbstemp 52-58 afgjort af udetemperatur (pt -1). Der er vand på fyret. 1,5 bar.
  • Shunt føler skiftet på mistanke. Shunt står helt åben, 47 grader. Shunt fremløbstemp er 40 grader.
  • 3 varme kredse tilsluttet shunten, alle er åbne med flow
  • Cirkulationspumpe udskiftet og er helt ny, står til max og flytter 1,4m3/h 

Jeg kan ikke få rum temperaturen over 19,8 :(
Min VVSer lader ikke til at kunne fixe det og jeg synes at taler om hjørner med mig.

  • Skal fyret stå på max? 
  • Shunten, hvad gør den og hvad bør den står på?
  • Cirkulationspumpen, hvad skal den stå på?
  • Hvad er det der gør at jeg ikke kan få en højere fremløbstemp end 40 grader fra shunten, i min optik er det her fejlen ligger.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
60 m2 gulvvarme i betondæk og et 3 år gammelt luft... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvornår har du skruet op for alle de ting?
Der går jo snildt natten over før temperaturen er hævet i sådan et betongulv. Der er stor termisk forsinkelse.

Din pumpe står stadig forkert. I den forkerte "mode" men i og med den er sat på Max, får du nok ikke mere ud af at sætte den i den korrekte indstilling.

Hvor meget isolering har du i hytten? 

Elektronikteknikeren
Søren
Når jeg ikke kan hæve temperaturen på gulvvarmeshunten tyder det på for forsyning til gulvvarmeshunten. Enig. Forsyningen med jo fyret og den har en fremløbstemp på 55+- styret af udendørstemperaturen. Rørene fra fyret er brandvarme.
Jeg har kun gulvvarme, ingen radiatorer. Cirkulationspumpen i shunten er den eneste pumpe jeg har som får strøm direkte fra 220v.

Frisk.
Luftvand pumpen kan yde meget, den kan levere til 160m2, mit hus er kun 60m2. Pt yder den 54 grader
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gregerennn skrev den 30-01-2021 12:35:43

Hvornår har du skruet op for alle de ting?
Der går jo snildt natten over før temperaturen er hævet i sådan et betongulv. Der er stor termisk forsinkelse.
Der har været en vvser på i løbet af ugen uden held, føler skiftet. I torsdag skruede eg op for alt. Altså 2 dage siden.


Din pumpe står stadig forkert. I den forkerte "mode" men i og med den er sat på Max, får du nok ikke mere ud af at sætte den i den korrekte indstilling.
Jeg har sat den på trin III, max. Ingen natsænkning og ingen dynamisk flow.
Dog ved jeg ikke hvad den korrekte indstilling er, pumpen er ny.


Hvor meget isolering har du i hytten?
For 3 år siden, nye vinduer, nyt tag med 200mm iso. Og hulmursisoleret. Jeg aner ikke hvor mere jeg skulle isolere😅

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har det fungeret tidligere?

Vedr. Isolering..
 Kan man stege spejlæg udvendigt på din sokkel?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ud fra billederne er det lidt svært at gennemskue hvordan varmen kommer fra dit luft/vand anlæg og over til gulvvarme systemet.

Hvis man kikker på det billede med pumpen ligner det lidt at pumpen sidder direkte mellem frem og tilbageløb på gulvvarmen, så vandet i virkeligheden kan dræbe rundt i gulvvarme slangerne uden at komme forbi selve fyret ?

Der er jo nok en forbindelse så der kommer lidt varme over men afhængigt af hvordan den er lavet kan det godt tage mange dage at få vandet varmet op.

Jeg lejede for 4 år siden et hus i februar måned. Der var fjernvarme og gulvvarme. Men varmen havde været slukket i flere måneder og udlejningsselskabet tændte den først få timer før vi kom.
Der var massere af knald på fjernvarmen, men den skulle jo over i gulvvarme slangerne via en lille varmeveksler og det tog så fem døgn før den havde fået vandet i slangerne varmet ordentligt op.
Vi var glade for at der var brændeovn i huset. 


Ask
Annonce
lyhne1 skrev den 30-01-2021 13:09:19

Har det fungeret tidligere?

Vedr. Isolering..
 Kan man stege spejlæg udvendigt på din sokkel?

 Da det blev installeret var der da varme på, men jeg ku ik få det til at varme rummene op til 28 grader, højst 22-23 grader. 

Jeg er ikke helt klar hvad du mener med at stege spejlæg☺️ skal jeg mærke efter på soklen, eller er det en håndværkerjoke 😂
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var lidt en plat vits.. Det jeg mente var, om din sokkel er en kæmpe kuldebro? Inden vi fik sokkelisoleret havde vi 30-40cm snefrit område rundt om huset.. nu har vi sne på soklen(der hvor den er fremskudt)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vandkanten skrev den 30-01-2021 13:36:29
Jeg er ikke helt klar hvad du mener med at stege spejlæg☺️ skal jeg mærke efter på soklen, eller er det en håndværkerjoke 😂

 Det med spejleægne er nok en joke men pointen er at hvis du ikke kan varme op med 40 grader i slangerne så mangler der noget isolering og Lyhne gætter så på at det er selve gulvet. 

Jeg havde nok troet der ville værre større forskel på fremløb og retur hvis isoleringen i gulvet var problemet, men pumpen står selvfølgelig på maks så det er svært at sige.
Hvor tykke er du hulmurer du har fået isoleret og hvad har du puttet i dem. 

Ask
Hvor meget isolering har du i gulvet?

Din pumpe står på trin 3 i proportional drift, ikke i konstant tryk.
Tryk på pilen til den står i III. Den går ikke i stykker, og det er meget let. Just do it. 

Elektronikteknikeren
Når du kun har gulvvarme så kan du i princippet undvære gulvvarmeshunten. Det rigtige er at styre temperaturen fra varmepumpen med udeføleren.
Eneste argument for at beholde shunten er om føderørene mellem shunt og varmepumpe er store nok.
Jeg vil foreslå dig som forsøg at sætte en ekstra pumpe på fremløbet fra varmepumpe til shunt.
Termostat på gulvvarmeshunt modarbejder styringen fra varmepumpen, så vil du køre med lavest mulig temperatur på varmepumpen, så lad være med at montere termostatreguleringen på shunten.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis