Tilpasning af hul i stenbordplade

Halløj

Har lavet den rookie mistake at købe en kogeplade efter øjensynligt samme mål som den eksisterende, da denne stod for udskiftning, uden at foretage de de fornødne opmålinger.

Da den nye kogeplade kom hjem og blev installeret, viser det sig, at det skårne hul i bordpladen, som er af en slags sten, er millimeter for smalt, og kogepladen kan ikke falde på plads i hullet. Dette resulterer i, at kogepladen nu står på bordet, og vi ikke er meget for at tage den i anvendelse inden vi har fået justeret hullet i bordet.

Jeg har fundet denne tråd, som til en vis grad løser et lignende problem - dog skal vi ikke skære hullet op til 10cm større, men snarere pudse eller file i den ene side, for at få de sidste millimeter af.

Med en let grov rasp, er det lykkedes at generere stenstøv i bunden af skabet, hvilket for mig indikerer, at det burde være muligt at pudse ned eller file.

Med dette forums samlede store viden, spørger jeg nu;
  1. Er jeg korrekt i min antagelse om at det bør være muligt at pudse eller file hullet til, for at få de sidste millimeter af bordpladen?
  2. Hvilken type værktøj vil I i så fald anbefale til at løse opgaven billigst og hurtigst?

//C
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se at der sidder nogle clips i hver side af kogepladen. Måske pladen kan være i hullet, hvis du fjerner dem?

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 30-01-2021 09:16:44

Jeg kan se at der sidder nogle clips i hver side af kogepladen. Måske pladen kan være i hullet, hvis du fjerner dem?

Vi har overvejet det, men det er lige så meget metalrammen der går ned fra glaspladen. Jeg har ikke lyst til at volde for meget på denne og risikere at pladen flækker ... :/

Hvis du har en vinkelsliber så kan man få en slibeskive til sten. det vil støve noget men et par mm skulle nemt kunne fjernes.Man kunne formodentlig slibe medens en sprayer vand på med en forstøver. Prøv på en sten udenfor.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Selv om du kun mangler "nogle få mm" i hver side så kan du lige så godt tage 10 mm med det samme i den ene side. Ingen kan se at den ikke ligger total i midten. Du skal naturligvis lige se i monterings vejledning hvilken størrelse hul som der anbefales 
Lille vinkelsliber med skæreskive. og så en hjælper til at holde støvsuger hen imod støvstrålen. Og denne hjælper skal kun koncentrere sig om at tage det værste, for man kan aldrig tage det hele på den måde.
Det kan hjælpe på styringen hvis man lægger et bræt som man kan køre efter. Denne kan ligge inde over hullet og fastgøres med skruetvinger hvor håndtaget vender nedad. ( så er der mest frihed oven på) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I er for vilde!
Jeg har købt og afhentet en vinkelsliber med diamant slibeskive i det lokale byggemarked, og efter 10 minutters diskussion med fruen om hvordan skiven skal monteres, og 5 minutters arbejde, sidder pladen nu på sin plads.

mange tak for hjælpen!! :)

Annonce
Og hvor lang tid det så at gøre rent bagefter.?   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
.... den tager vi i morgen 😳😂
Du mener... det finder konen ud af i morgen? 😄

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis