Vakuumpumpe til vinflasken og kemien ved (u)ønsket iltning af vinen

Går det an at placere "vin" under kategorien hobby? :-)

Jeg søger viden om EFFEKTIVITETEN af de forskellige typer håndholdte vakuumpumper, som man kan købe til at suge luften ud af en vinflaske, når man ikke tømmer den samme dag/nat.
Og jeg søger viden om, hvor lidt eller hvor meget luft der skal til for at oxidere en vin, da det jo er en kemisk proces, som er betinget af en vis mængde ilt ift. mængden af vin.
Hvad er de kemiske processer? Hvorfor er LIDT iltning godt, men længere tids iltning dårligt?

Jeg har via "Magasin friend of brands ApS" fået nedenstående svar fra hollandsk producent af en af de pumper, som er i handlen i Danmark.

"______________The Vacu Vin pump is designed with a click to inform the user, when sufficient vacuum level is obtained. This is not at the maximum vacuum that you can reach. But it’s already enough to keep your wine.
When you pump longer, a higher vacuum can be reached. But it’s up to the user to decide if they want to do this.

For your information, a vacuum of around 800 mbar in the bottle can be easily reached with the Vacu Vin Wine Saver. But this takes more pumping than necessary._________________"

Har jeg forstået det rigtigt, at almindeligt tryk er 1013 mbar, og at et (under)tryk i flasken på 800 mbar vil efterlade 800/1013 i flasken? - altså at pumpen kun fjerne ca. 20% af den luft, som forårsager iltningen?

Firmaet anfører, at man ikke behøver pumpe maximum for at opnå tilfredsstillende resultat. Kan det være korrekt? Min logik siger mig, at jo mindre luft, der er tilbage, desto mindre oxidering.

Vil selv lettere vakuum forhindre den tilstedeværende ilt i at gå i forbindelse med vinen, eller vil den bare fortsætte med 80% styrke, hvis trykket er 800 mbar?

Vil en almindelig flaske vin kunne tåle et væsentligt højre vakuum//lavere indvendigt tryk?

På forhånd tak

Går det an at placere "vin" under kategorien... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende læsning..🙂
Godt tænkt mht balloner.. husk nogle balloner er behandlet med kemikalier, der ikke er egnet til fødevarer.. om de er mere skadelige end alkohol vides ikke😉
Måske en gummihandske, der er godkendt til fødevarekontakt kan benyttes?
Jeg følger med.. Jeg har selv en art vacuumprop, dog bare en no-name fra Kina..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jvf. Lukasjenko  så skulle spiritus jo være godt imod coronaer!!

Med venlig hilsen
ktm

Ja så skal vi måske over i at prøve med kondom. Men det kan så give endnu større mental udfordring når man skal drikke vinen.
  Man skal nok ikke tage en der er brugt     

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for de kreative og muntre kommentarer. Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at få svar på det, jeg oprindelig spurgte om.   Forklaring på hvor stort vakuum en håndpumpe egentlig laver og om det rent faktisk har en væsentlig effekt samt hvad sker der rent kemisk ved iltningen.

Hvor kan man finde fagkundskab til besvarelse af disse spørgsmål
Prøv f.eks. her: www.vinavisen.dk. 

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Den letteste løsning ville være vin i poser, der falder posen sammen i takt med at du tapper og burde dér slet ikke iltes (bag-in-box). Alternativt kunne du prøve at fulde flasken med CO2. Hvis du har sen sodastream, så en kort silikoneslange ned i flasken og så skyller du forsigtigt ilten ud. Hvis du bruger en kegleformet gummiprop og køleskab som ktm gør så burde du være godt dækket. Fødevaregodkent silikoneslange fås i de fleste bryggeforretninger. CO2 er måske ikke helt så ikke reativt som N2, men der er ikke det er reduceret ret meget. Skal selvfølgelig ikke bobles igennemvinen når du skyller
ktm skrev den 31-01-2021 16:39:40

Prøv f.eks. her: www.vinavisen.dk. 
Er det en reklame for vinavisen eller hvor meget skal man læse for at finde noget om emnet. Skimmede det igennem men fandt intet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 31-01-2021 18:41:50

Er det en reklame for vinavisen eller hvor meget skal man læse for at finde noget om emnet. Skimmede det igennem men fandt intet.

Næh, jeg har intet ud af at henvise til den, men man kan skrive og spørge om alverden inden for vinverden. Det har jeg med held gjort et par gange. OG så synes jeg, at de ofte har interessante skriverier.

Med venlig hilsen
ktm

I en helt anden boldgade: 
Jeg skæmmede da lige vinavisen igennem når nu der var en henvisning. Faldt over en artikel som påstår at rødvin er godt imod Korona ! ! Tanninen havde allerede vist virkning imod Sars og det skal nu videnskabeligt undersøges hvor meget der skal til for at det hjælper.
Måske skulle næste træk fra Mette F. være at påbyde 1 flaske rødvin daglig. Især til de ældre og svagelige  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-01-2021 21:24:19

I en helt anden boldgade:
Jeg skæmmede da lige vinavisen igennem når nu der var en henvisning. Faldt over en artikel som påstår at rødvin er godt imod Korona ! ! Tanninen havde allerede vist virkning imod Sars og det skal nu videnskabeligt undersøges hvor meget der skal til for at det hjælper.
Måske skulle næste træk fra Mette F. være at påbyde 1 flaske rødvin daglig. Især til de ældre og svagelige  

Ja, det ville være noget af et åg at skulle bære rundt på, men hvad gør man ikke i folkesundhedens tjeneste? Så jo, den byrde vil jeg så gerne påtage mig! :)

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis