Går det an at placere "vin" under kategorien hobby? :-)
Jeg søger viden om EFFEKTIVITETEN af de forskellige typer håndholdte vakuumpumper, som man kan købe til at suge luften ud af en vinflaske, når man ikke tømmer den samme dag/nat.
Og jeg søger viden om, hvor lidt eller hvor meget luft der skal til for at oxidere en vin, da det jo er en kemisk proces, som er betinget af en vis mængde ilt ift. mængden af vin.
Hvad er de kemiske processer? Hvorfor er LIDT iltning godt, men længere tids iltning dårligt?
Jeg har via "Magasin friend of brands ApS" fået nedenstående svar fra hollandsk producent af en af de pumper, som er i handlen i Danmark.
"______________The Vacu Vin pump is designed with a click to inform the user, when sufficient vacuum level is obtained. This is not at the maximum vacuum that you can reach. But it’s already enough to keep your wine.
When you pump longer, a higher vacuum can be reached. But it’s up to the user to decide if they want to do this.
For your information, a vacuum of around 800 mbar in the bottle can be easily reached with the Vacu Vin Wine Saver. But this takes more pumping than necessary._________________"
Har jeg forstået det rigtigt, at almindeligt tryk er 1013 mbar, og at et (under)tryk i flasken på 800 mbar vil efterlade 800/1013 i flasken? - altså at pumpen kun fjerne ca. 20% af den luft, som forårsager iltningen?
Firmaet anfører, at man ikke behøver pumpe maximum for at opnå tilfredsstillende resultat. Kan det være korrekt? Min logik siger mig, at jo mindre luft, der er tilbage, desto mindre oxidering.
Vil selv lettere vakuum forhindre den tilstedeværende ilt i at gå i forbindelse med vinen, eller vil den bare fortsætte med 80% styrke, hvis trykket er 800 mbar?
Vil en almindelig flaske vin kunne tåle et væsentligt højre vakuum//lavere indvendigt tryk?
På forhånd tak