Vakuumpumpe til vinflasken og kemien ved (u)ønsket iltning af vinen

Går det an at placere "vin" under kategorien hobby? :-)

Jeg søger viden om EFFEKTIVITETEN af de forskellige typer håndholdte vakuumpumper, som man kan købe til at suge luften ud af en vinflaske, når man ikke tømmer den samme dag/nat.
Og jeg søger viden om, hvor lidt eller hvor meget luft der skal til for at oxidere en vin, da det jo er en kemisk proces, som er betinget af en vis mængde ilt ift. mængden af vin.
Hvad er de kemiske processer? Hvorfor er LIDT iltning godt, men længere tids iltning dårligt?

Jeg har via "Magasin friend of brands ApS" fået nedenstående svar fra hollandsk producent af en af de pumper, som er i handlen i Danmark.

"______________The Vacu Vin pump is designed with a click to inform the user, when sufficient vacuum level is obtained. This is not at the maximum vacuum that you can reach. But it’s already enough to keep your wine.
When you pump longer, a higher vacuum can be reached. But it’s up to the user to decide if they want to do this.

For your information, a vacuum of around 800 mbar in the bottle can be easily reached with the Vacu Vin Wine Saver. But this takes more pumping than necessary._________________"

Har jeg forstået det rigtigt, at almindeligt tryk er 1013 mbar, og at et (under)tryk i flasken på 800 mbar vil efterlade 800/1013 i flasken? - altså at pumpen kun fjerne ca. 20% af den luft, som forårsager iltningen?

Firmaet anfører, at man ikke behøver pumpe maximum for at opnå tilfredsstillende resultat. Kan det være korrekt? Min logik siger mig, at jo mindre luft, der er tilbage, desto mindre oxidering.

Vil selv lettere vakuum forhindre den tilstedeværende ilt i at gå i forbindelse med vinen, eller vil den bare fortsætte med 80% styrke, hvis trykket er 800 mbar?

Vil en almindelig flaske vin kunne tåle et væsentligt højre vakuum//lavere indvendigt tryk?

På forhånd tak

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke give dig en videnskabelig forklaring, men blot referere til mine egne mangeårige erfaringer.
Af og til, med tiden ret jævnligt, lader vi det halve stå til næste dag. Helst ikke længere.
Hvidvin er ikke nær så sensitiv som rødvin, og ung vin, 3-4 år, ej heller så sensitiv som ældre, og aldrig >10 år.
Der ud over er det ikke lykkedes mig at afkode, hvorfor nogle vine tåler bedre at blive gemt over end andre.
Jeg bruger helst en kegleformet metalprop med noget gummi på til at tætne, og så sætter jeg den stuevarme flaske i køleskabet med proppen godt trykket til. Det giver i sig selv et vist vacuum .
Nu er det jo ikke sådan, at vinen bliver udrikkelig endsige farlig, ved at blive gemt et par dage og kan også sagtens bruges til at komme i maden, hvor det er opportunt.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg vil gerne kunne gemme fra weekend til weekend. Jeg drikker sjældent på hverdage.
Spørgsmålet er, om iltning kan standses helt. 
Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at iltningen kan stoppes. Men gemmes flasken i køleskabet, tror jeg ikke det bliver direkte udrikkeligt. Jeg ville ikke forsøge mig med ældre vine til flere hundrede kroner.

Med venlig hilsen
ktm

Hej Søren.
Du kunne også bare hælde det over i en anden (mindre) flaske, og derved mindske ilt mængden i flasken på den måde :)
I fødevareindustrien bruges der i vid udstrækning nitrogen (kvælstof) når der emballeres, således at f.eks. pålæg ikke er omgivet med ilt, med med nitrogen. Nitrogen er tungere end almindelig luft, så det er let at fortrænge ilten.
Mon ikke nitrogen kunne bruges til at forlænge holdbarheden på vin.
Jeg vil tro at det er blevet almindeligt at storkøkkener har nitrogen til deres rådighed, så hvis du kendte en kok eller?
Vi har set i -jeg tror det var “kagekampen” - at der blev brugt flydende nitrogen. Det bliver helt sikkert for koldt at fylde på vinflaske.
Luftformig nitrogen leveres på trykflasker, og kan f.eks. købes ved forhandlere af svejsemaskiner. En reduktionsventil på flasken, slange og en blæsepistol og du er kørende.

Søren O
Annonce
Tak!
Ja, hvis nitrogen kan fortrænge luften i flasken, så kunne det være fint. Med mindre det også kan gå i forbindelse med vinen..

Nogen der ved, hvor man får fat i nitrogen.?
Du kunne jo også bare købe vin på halvflasker.

Med venlig hilsen
ktm

Skal vi være lidt alternativ tekniske ?
Du kan proppe en ballon ned i flaske, med et sugerør ved siden af. så puster du ballon op og trækker sugerør op efterfølgende. Så er de ringen luft tilbage over vinen, men naturligvis risiko for eftersmag af ballon. Og ikke mindst den psykiske at der har været ballon i min vin.
Det er ikke afprøvet da en åben vinflaske her sjældent står over ret længe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Smart alternativ, men ja, det kunne risikere at give en grim bismag af ballon. 
Det er værd at prøve. Åben 2 ens flasker vin og drik lidt af dem. Sæt dem i køleskab som KTM foreslår. Den ene med prop og den anden med ballon.
Efterfølge weekend prøvesmages der. Helst blindsmagning så psyken ikke spilder ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis