Væghængt cisterne på Ytong multipor

Hej LDS

Jeg er ved at lave badeværelse, og har i den forbindelse isoleret min massive ydervæg med 100 mm Ytong multiplader. Pladerne er meget porøse, og jeg er i tvivl om jeg kan montere en cisternen til det væghængte toilet direkte op på væggen, evt med nogle 180 mm franske skruer, som kan få fat i ydervæggen?
Alternativt skal jeg sætte en plade op først, som kan have flere montagepunkter, og dermed fordele trykket lidt bedre, men hvilken plade vil i så bruge? Den er udenfor vådrumszonen.

På forhånd tak

 

Hej LDS Jeg er ved at lave badeværelse, og har i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tres skrev den 04-02-2021 19:02:52

Ytong Multipor må ikke forveksles med H+H Multiplade.

Multiplade = Porebeton/gasbeton og i den kan du sagtens fastgøre et stativ uden at bruge noget til at fordele trykket.

Multipor = Ekstremt porøst materiale, hvor du intet, som i intet kan fastgøre i. Det er muligvis nok at bruge en trykfordelingsplade og fastgøre i den massive bagmur. Alternativt er du ude i noget med et anker i bagmuren og gevindstang/kontramøtrikker.

 Helt korrekt. I kan evt se i denne video hvordan han kan skære i pladen med en hobbykniv:

https://www.youtube.com/watch?v=_Ykkj5GlaOQ&t=11s&ab_channel=StephanJonasson

God ide med gevind og kontramøtrikker! Det vil jeg gøre, hvis fordelingspladen ikke virker fast nok.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis