Væghængt cisterne på Ytong multipor

Hej LDS

Jeg er ved at lave badeværelse, og har i den forbindelse isoleret min massive ydervæg med 100 mm Ytong multiplader. Pladerne er meget porøse, og jeg er i tvivl om jeg kan montere en cisternen til det væghængte toilet direkte op på væggen, evt med nogle 180 mm franske skruer, som kan få fat i ydervæggen?
Alternativt skal jeg sætte en plade op først, som kan have flere montagepunkter, og dermed fordele trykket lidt bedre, men hvilken plade vil i så bruge? Den er udenfor vådrumszonen.

På forhånd tak

 

Hej LDS Jeg er ved at lave badeværelse, og har i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er selvfølgelig relevant hvilken type massiv væg der er tale om! Det er en massiv murstensvæg - derfor efterisoleringen. Efter at have set nærmere på montagevejledningen tror jeg, at jeg må tilbage til en løsning med en lille plade ved hver skrue, som kan fordele trykket.

 

Aron skrev den 03-02-2021 19:29:53

Ja, det er selvfølgelig relevant hvilken type massiv væg der er tale om! Det er en massiv murstensvæg - derfor efterisoleringen. Efter at have set nærmere på montagevejledningen tror jeg, at jeg må tilbage til en løsning med en lille plade ved hver skrue, som kan fordele trykket.

 For ikke at trykke stativet ind i multiporen eller hvordan...?


 

Aron har du set stativet? Jeg fik skruet sådan et stativ fast på væggen, som er lavet af gasbeton, det samme som Yton. Der blev ikke lagt underlagsskiver, forskallingsbræt eller andre ting mellem beslag og mur. Når du har gjort stativet fast til gulvet og væggen er belastningen nedad og udad. Så stativet bliver ikke trykket ind i muren men trukket udad. Derfor er det mere vigtigt at det er fæstet til muren end det er sikret mod tryk ind mod muren.

fase
Du skal have fat i væggen bag multipor på en måde så den også støtter på denne.Til dem som ikke kender multipor er det så blødt at man kan stikke en finger i det.
Annonce
Et langt bor, en gevindstand og en tube forankringsmasse, så kan svigermor sætte sig på det, uden der sker noget

 

JohnM:
Multipor skriver i specifikationer at de er trykfaste. Så det er en noget stiv finger hvis den skal kunne lave mærke i dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De er trykfaste når de er vævpudset, det gør sig i hver tilfælde gældende for dem som jeg har monteret, og de er bløde som smør før de er pudset.
Ytong Multipor må ikke forveksles med H+H Multiplade.

Multiplade = Porebeton/gasbeton og i den kan du sagtens fastgøre et stativ uden at bruge noget til at fordele trykket.

Multipor = Ekstremt porøst materiale, hvor du intet, som i intet kan fastgøre i. Det er muligvis nok at bruge en trykfordelingsplade og fastgøre i den massive bagmur. Alternativt er du ude i noget med et anker i bagmuren og gevindstang/kontramøtrikker.
En mulighed kunne også være at skære en firkant ud af multiporen på måske 20x20cm de steder hvor du skal fastgøre, og så lime en tilsvarende firkant porebeton i. Og så derefter fastgøre i porebetonen på normal vis med rawl plugs og skruer.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis