Vægudtag

Halløj! Jeg er i gang med at renovere min nye lejlighed og er i forbindelse med opsætningen af nyt tapet stødt ind i følgende vægudtag:
Før sad der en væglampe direkte i muffen i stedet for ledningen jeg nu har sat i. Jeg tænker umiddelbart ikke at det er noget jeg må nedlægge selv, men er der nogen der ved om man kan kontakte en elektriker døgnvagt, som kan komme forbi relativt hurtigt og nedlægge det? Det virker som om at der er godt run i branchen, så jeg tror der er en lang ventetid hos de fleste firmaer, er der nogle som har en god ide?

Håber i kan hjælpe :)

Halløj! Jeg er i gang med at renovere min nye... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt det fremgår af billedet, er der kun to ledninger i dåsen, så elektrikeren behøver ikke adgang til dåsen.

fase
S. Fabrin skrev den 20-01-2021 15:35:12

Så vidt det fremgår af billedet, er der kun to ledninger i dåsen, så elektrikeren behøver ikke adgang til dåsen.

 Perfekt! Og at pudse over og sætte tapet over er lovligt? :) Vil gerne være helt sikker på at det er i orden 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du vil være 110% sikker, finder du ledningerne i lampeudtaget og demonterer dem samt fjerner dem fra røret. Men ellers tapetserer du bare hen over dåsen.

fase
S. Fabrin skrev den 21-01-2021 11:33:58

Hvis du vil være 110% sikker, finder du ledningerne i lampeudtaget og demonterer dem samt fjerner dem fra røret. Men ellers tapetserer du bare hen over dåsen.

 Ledningerne er nemme og få op, men kan jeg ligge dem oppe i listen her med endemuffer på? 

Du har en klemlisteinstallation.  Så kan du følge nullen (sort) til nærmeste afgrening og demontere den der. Den gule følger du til afbryderen og demonterer den der. Så er installationen fjernet, og du kan hugge dåsen ud af væggen og mure hullet til, spartle og tapetsere.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
S. Fabrin skrev den 21-01-2021 11:57:31

Du har en klemlisteinstallation.  Så kan du følge nullen (sort) til nærmeste afgrening og demontere den der. Den gule følger du til afbryderen og demonterer den der. Så er installationen fjernet, og du kan hugge dåsen ud af væggen og mure hullet til, spartle og tapetsere.

 Det lyder da ikke helt lovligt? 🤔

bromannBLK skrev den 21-01-2021 12:58:23

 Det lyder da ikke helt lovligt? 🤔

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Jeg regnede med, at du selv kunne finde ud af at fjerne ledningerne, når du havde fået en anvisning på at koble dem fra installationen.
Hvad mener du ikke er lovligt?

 


fase
S. Fabrin skrev den 21-01-2021 13:02:06

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Jeg regnede med, at du selv kunne finde ud af at fjerne ledningerne, når du havde fået en anvisning på at koble dem fra installationen.
Hvad mener du ikke er lovligt?

 

 Jeg kan sagtens finde ud af det, troede bare ikke man måtte nedlægge en installation selv 

 Jeg kan sagtens finde ud af det, troede bare ikke man måtte nedlægge en installation selv
Ret beset må du slet ikke selv gøre indgreb i de faste installation. Du nedlægger jo ikke installationen, men ændrer/gør indgreb i den. 

fase
S. Fabrin skrev den 21-01-2021 13:21:45

 Jeg kan sagtens finde ud af det, troede bare ikke man måtte nedlægge en installation selv 
Ret beset må du slet ikke selv gøre indgreb i de faste installation. Du nedlægger jo ikke installationen, men ændrer/gør indgreb i den. 

 Jamen så er det da heller ikke lovligt🤔


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også