Potentiometer

Hej ,hvordan finder man ud af hvor mange ohm der skal bruges på en 12-24volt dc motor på forhånd tak . Johnny Jørgen Larsen

J.J.Larsen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er maks. spændingen på motoren og hvor stor strøm bruger motoren?

fase
Medmindre det er en mikroskopisk motor, så bruger man ikke et potentiometer til den slags. Det ville være stort, klodset, dyrt og ineffektivt.

Den rigtige løsning er en elektronisk motorstyring, også kaldet ESC. Det billigste vil nok være en af dem som RC hobbyfolket bruger til fly, biler eller både. De fås både til én retning eller til frem/bak.

Prøver at finde ud af strømforbrug,motor er 24 volt dc ,jeg har brændt 2 potmeter på 2 Ohm af allerede så jeg har måske tilsluttet nogle ledninger forkert

J.J.Larsen
Hvilken effekt (eller maks. Amp) var specificeret for de to potentiometre?
Går ud fra at det er samme potentiometer, som omtales i denne tråd:
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/232154/s/frekvensomformer/pg/5#587030

Dvs. et som tilsluttes en motorstyring, og ikke noget som er koblet direkte i serie med motoren?
I så fald så prøv at udskifte dit 2Ohm potentiometer med et på 2kOhm

Annonce
Dc motoren er på 24 volt 23watt. I mit indlæg spørger jeg om størrelse på potmetet,jeg har skrevet forkert det er Kohm jeg snakker om sorry

J.J.Larsen
Jenshøj du må ondskylde nok min fejl det er ikke den tråd jeg ønsker oplysning om, men bare et generelt spørgsmål,angående størrelse på potmeter til en 24 volt dc motor på 23watt.Den anden tråd angående omron frekvensomformer har jeg en størrelse på 2 kohm efter brugervejledningen men tak for svar

J.J.Larsen
Johnny jørgen larsen skrev den 04-02-2021 21:26:23

Dc motoren er på 24 volt 23watt. I mit indlæg spørger jeg om størrelse på potmetet,jeg har skrevet forkert det er Kohm jeg snakker om sorry

Motoren bruger 23 W ved 24 V. Det giver en strøm på 23W/24V = 0,96 A. Vil du Styre motoren med et potmeter? Og vil du sætte potmetret i serie som en variabel modstand eller parallel som en spændingsdele? Det bliver under alle tilfælde et potrmeter , der skal kunne tåle en stor strøm, og der afsættes en stor effekt i potmetret. 

Hvad med at bruge en simpel motorstyring?

fase
Motorstyring er vejen frem, men jeg søgte bare en formel så man kunne regne ud størrelsen på potmeter  til fremtidige projekter

J.J.Larsen
Johnny jørgen larsen skrev den 04-02-2021 23:19:50

Motorstyring er vejen frem, men jeg søgte bare en formel så man kunne regne ud størrelsen på potmeter  til fremtidige projekter

Der findes ingen formel. Det afhænger af motorstyringen.



Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis