Multimeter Prober - fjerne plastik i bunden?

Hejsa folkens.
Jeg er ved at teste et multimeter der kom med prober hvor der er plastik på spidsen af metallet.  Kan det passe at det skal skæres helt for at metallet har kontakt til metallet ned i multimeteret?. Jeg undrer mig lidt fordi multimeteret kan godt måle DC Volt med proberne der har plastik i bunden men ikke AC Volt. Hvis jeg smider et par prober uden plastik i bunden kan det godt måle AC? Skal plastikken på igen efter brug for at forhindre rust / oxidation of metal? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plastikken smider du så langt væk som muligt, det skal ikke bruges til noget. Heller ikke til beskyttelse mod korrosion.
Dine billeder ligner den ende af testledningerne, som forbindes til instrumentet. I den anden ende er der formentlig et par "prober" med spidser, som kan være forsynede med plastikhætter for, at du ikke skal komme til at stikke dig på dem.
Hvordan måler du DC med plastikken på dine testledninger? 
Hvad er det for et instrument?

fase
Ja det er et billede af plastik på de ender som sættes i instrumentet, ikke selve spidsen til at måle med. Jeg skrev forkert: Hvis jeg smider dem i et ampermeter kan den måle DC men ikke AC Volt. De kom med ampermeteret (som har multimeter funktion) Det undrer mig også meget, men jeg tager imod dit råd og får dem hevet ud med et eller nadet og smider dem langt væk :D
Instrumentet hedder Elma 9015. Testproberne hedder TL88-4 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
På mit multimeter sidder der plastik på proberne, præcis som viser på billedet og de skal ikke fjernes for at det virker.


Mvh. AllanE
Jeg ville ikke have købt det instrument men et andet nemlig ELMA  BM805S, det får du meget mere glæde af. Du skal så købe et sæt prøveledninger til, fordi tilslutningen til instrumentet er med 4 mm bananstik i det jeg har anbefalet.  

fase
S. Fabrin skrev den 17-01-2021 16:04:42

Jeg ville ikke have købt det instrument men et andet nemlig ELMA  BM805S, det får du meget mere glæde af. Du skal så købe et sæt prøveledninger til, fordi tilslutningen til instrumentet er med 4 mm bananstik i det jeg har anbefalet.  

 Ja det kunne godt være jeg skulle have gjort det :D  Jeg er stadig på begynder stadig indenfor El. Jeg fik det tilsendt for 400kr brugt så jeg tænkte at jeg nok hellere måtte teste det i dag. jeg kan godt se at det øverste stykke er rustet, jeg ved ikke om det har nogen betydning?. Ellers ser det meget fint ud. Er Elma generelt et godt mærke? Jeg kan se at det er dansk hvilket er lækkert. Der står dog i manualen at man skal sende sit Elma Ampermeter ind til Elma en gang om året for at få det kalibreret. Der er også Fluke men de koster  kassen :-) 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
AllanE skrev den 17-01-2021 15:58:26

På mit multimeter sidder der plastik på proberne, præcis som viser på billedet og de skal ikke fjernes for at det virker.

 Hej Allan, jeg fik det til at virke med plastik på! :) Tak for din besked. Test proberne har ikke ramt godt nok inde i stikkontakten, så jeg hev det ydre plastik på selve "test-spidsen" af så den kunne komme længere ind i stikkontakten mens der er plastik på der hvor den sættes i Ampere meteret. Jeg tror dog stadig jeg piller det af hvis ikke det har nogen betydning om det er på eller ej. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
"Jeg kan se at det er dansk hvilket er lækkert. "

Hvor har du det fra? Elma er et handelsselskab der får klistret deres navn på importerede måleinstrumenter.

Så vidt jeg ved har de ikke egen produktion.

Der hvor du viser lidt rust er på tangen når du vil måle strøm i en leder. Det vil nok give en lille fejlvisning men ikke noget særligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg går ud fra at dine testledninger ser sådan ud. Det plastik, jeg mente, du kunne undvære, er det der sidder indvendigt i tilslutningen til instrumentet og ikke andet. Den ende, som bruges ved måling, skal ikke ændres. Udformningen af dem kan gøre, at det kan være svært at få kontakt i en stikkontakt, så der bruger jeg en anden type. Du viser også at der er snavs/rust på kæberne på strømtangen. Det dur ikke, fordi de strømme, du skal måle ligger i den lave ende af måleområdet. Typisk mellem 1/10 og 1/100 del af måleområdet.
Strøm AC/DC:
0-60-600.0A

Nøjagtighed:
±2,8% + 12D

Læg specielt mærke til, de 12 digit

fase
S. Fabrin skrev den 17-01-2021 23:17:01

Jeg går ud fra at dine testledninger ser sådan ud. Det plastik, jeg mente, du kunne undvære, er det der sidder indvendigt i tilslutningen til instrumentet og ikke andet. Den ende, som bruges ved måling, skal ikke ændres. Udformningen af dem kan gøre, at det kan være svært at få kontakt i en stikkontakt, så der bruger jeg en anden type. Du viser også at der er snavs/rust på kæberne på strømtangen. Det dur ikke, fordi de strømme, du skal måle ligger i den lave ende af måleområdet. Typisk mellem 1/10 og 1/100 del af måleområdet.
Strøm AC/DC:
0-60-600.0A

Nøjagtighed:
±2,8% + 12D

Læg specielt mærke til, de 12 digit

 Ja det er netop de testledninger du viser. Ja det var også sådan jeg forstod det, det gir sig ikke let, men hvis jeg lige finder en tang kan jeg nok hive det af. Okay så sætter jeg måle-ende-stykket på igen, det kunne ellers bare hives den røde men ikke den sorte, det er nok så de ikke kortslutter ved høj Spændings måleinger.

MHT rust: jeg læser lige op på hvordan man bygger en ampermeter:  indtil nu kan jeg se at metallet er bare stål / ferromagnetic materiale, jeg tror det kan slibes væk med meget fint papir eller evt noget rustfjerner? Den anden side af klampen er Plastik, det er ikke 2 stykker metal der rør ved hinanden, men plastik mod metal.  Tror du det ville påvirke dens måle-egenskaber hvis man gav den lidt rustfri voks? :-) 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis