Alternativ til Wedi

Hej,

Jeg bor på en gård hvor jeg har tænkt mig at ligge flisegulv i een af de gamle længer, der engang har været svinestald og sidenhen 'noget med heste' kan jeg se. Området er to rum på henholdsvis 72m2 og et andet på 150 cm, som vi ønsker at bruge til henholdvis 'butik' og 'gildesal' Det er førstnævnte jeg kaster mig i lag med, da det virker som mere overskueligt. Selvom det ikke er til beboelse, ønsker jeg gulvvarme.

Der er i forvejen grovbeton som gulv, helt ned til 'sandet', jeg vurderer 40-50cm, hvorfor det virker som et gigantisk projekt at banke op. Istedet har jeg undersøgt muligheden for at lave et tyndt lag med 60mm wedi plader og herefter 20mm til fliser. Det er rigeligt med højde til at afgive de 8cm.

Da Wedi pladerne er dyre, tænker jeg om der findes billigere, men (næsten) lige så gode alternativer? Jackoboard? Botament? ...

vh
Morten
Hej, Jeg bor på en gård hvor jeg har tænkt mig at... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aha!
Hvad jeg lige kan læse mig til så er det vist en meget god ide at få det gravet op og ud, istedet for at lukke det inde!
Undskyld jeg er begynder. Dvs en minigraver med nedbrydningsbor samt skovl til at læsse slagger og beton på en motorbør og køre det ud?

Så kan jeg rydde 72kvm på en weekend?

Hvorfor lige det isoleringsprodukt?
Hvorfor vil isoler med 400 mm med 222m2 vil det koste ca 40000 i styropor du kan nøjes med det halve når det ikke er til beboelse  energitab forskellen på 200 til 400 mm er meget lille, det er bedre at sørge for at bygning er tæt og så isoler oppe fra 

Madsen
At gøre det på en weekend er ikke realistisk, med mindre i er 3-4 mand der klør på. Arbejdet er ikke i at banke det fra hinanden (set ud fra billederne ser det ud til betonnen kommer let nok op), men at få lortet ud.
Hvis du ikke har travlt, og i øvrigt selv skal køre væk, så køb det antal plasticspande der kan stå på din trailer, bank op, fyld spandene og kør det væk når traileren er fuld... Og så skal der graves ud :)

 

Annonce
Madsen7100 skrev den 16-01-2021 23:31:15

Hvorfor vil isoler med 400 mm med 222m2 vil det koste ca 40000 i styropor du kan nøjes med det halve når det ikke er til beboelse  energitab forskellen på 200 til 400 mm er meget lille, det er bedre at sørge for at bygning er tæt og så isoler oppe fra 

 Når du skriver “det er bedre at sørge for at bygning er tæt og så isoler oppe fra” mener du så nogle andre tiltag end flamingo+gulvvarme+støbe?

Tak for de mange svar. Det med spandene lyder dejligt lavpraktisk og smart.

Jeg har et par andre spørgsmål der nu trænger sig på:
  1. Skal man tage nogle forbehold når man arbejder med slagger? Er det giftigt?
  2. Jeg skal anlægge en større bakke et andet sted på min grund - her havde jeg tænkt jeg mig at bruge det jeg gravede ud fra dette projekt. Men når det nu er slagger så er det vel et nogo, ik?
  3. Jeg har to stolper midt i lokalet der understøtter tværbjælker i loftet - jeg ved ikke om de går ned igennem beton eller om de står på betonet. Hvordan griber jeg dem an i løbet af processen? Soldater vel sagtens.
Start lige med at undersøge om det er slagger, - at basere det på en udtalelse, som er givet på grundlag af et enkelt billede, - det måske lige tyndt nok. Det er muligt det er slagger, men undersøg det nu lige ordentligt.
Jeg har set en del tilsvarende gulve, der var det et lecaprodukt mikset med lidt cementvælling, - ofte noget misfarvet, fordi der i tidens løb er trængt lidt ajle gennem smårevner i gulvet.
Du kan prøve med en minilæsser + pallegafler, så kan du måske brække gulvet op i store stykker og køre det direkte ud i en container med minilæsseren. Det gjorde jeg delvist med mit gulv.
Derudover overvej om der ligger vandrør under gulvet.

 

Svar til isolere oppe fra mente jeg man får større energi gevinst hvis at bygning er vindtæt og isolere loftet det kan gøres med papiruld og en løvblæser.
Papiruld har disse fordele at det kan opsuge noget fugt og afgive det igen, mus og rotte bryder sig ikke om det det kan være et problem på landet. Det er nemt og fordele på ujævne overflade.

Madsen
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis