Isolering af gulv med gulvvarme - beregning af varmetab

Jeg har en godt isoleret 60er villa, med 500mm på loftet, hulmursisoleret og nye velfac 3 lags vinduer samt ventilationsanlæg med varmegenvind på. I 2/3 dele af huset er der stadig gulv på strøer med klaplag under. Der er ca. 20 cm luft fra klappag til færdig gulvhøjde. De gulve skal væk nu.

Derfor vil jeg gerne regne lidt på hvad der kan betale sig mht. arbejde og isolerings pris kontra prisen på den ekstra opvarmning.

Nogle der kan komme med et forsigtig bud på hvad mit varmetab/forbrug er på 70 m2 - med følgende u værdier på isolering. Det skal være 10cm beton gulv med gulvvarme.

Kingspan K3 60+50mm = 0,14
Dyr isolering - klaplag beholdes.

Climate C60 Grå 100mm = 0,24
God isolering - klaplag beholdes.

C60 Alm. 300mm = 0,12
Billig isolering - klaplag fjernes, og der graves ud.

Jeg har en godt isoleret 60er villa, med 500mm på... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg står med ret meget samme udfordring i forbindelse med renovering af køkken og stue i et hus fra 1974. Samme dimensioner, afstand mellem eksisterende beton og gulv overkant.

Jeg er nysgerrig på hvad der fik dig til at skifte løsning - er det udsigten til negativ indvirkning på energimærke ved et senere salg?

Desuden er jeg nysgerrig på hvordan du er kommet frem til de u-værdier i de udregning. Der må være flere parametre end blot isolering, ellers kan jeg ikke få de samme tal. :-)
Hej Fedearne - Vi har været igang med total renovering og tilbygning på huset for +1mill, manglede kun gulve 70m2 i eksisterende bolig. Alle jeg spurgte til råds anbefalede at få det gamle klaplag væk. pga. isolering, fugt samt bare at kunne lave det ordenligt, også den dag huset skal sælges. Tænker man i kr./øre nu her, så kan det aldrig svare sig. Prisen for at fjerne klaplaget bliver 2 x container a 1800 kr. + en masse manpower! (Skov, trillebøre og kangohammer)
Komfort kan ikke gøres op i et regneark. En let gulvkonstruktion er at foretrække når alle parametre gøres op.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Set i det lys kan jeg godt se logikken i at få hele pakken med sløjfe på så at sige.

Det faktisk Martins beregning jeg også var ude efter her. Den indeholder to punkter jeg ikke kendte til, overgangsisolans og jordens isolans.

Jeg har 20 cm singles under klaplaget, hvilket jeg gætter på mpå kapilar-brydende lag. Er det korrekt og hvordan regnes det med?
fedearne skrev den 18-02-2021 22:59:39

Set i det lys kan jeg godt se logikken i at få hele pakken med sløjfe på så at sige.

Det faktisk Martins beregning jeg også var ude efter her. Den indeholder to punkter jeg ikke kendte til, overgangsisolans og jordens isolans.

Jeg har 20 cm singles under klaplaget, hvilket jeg gætter på mpå kapilar-brydende lag. Er det korrekt og hvordan regnes det med?

 Singels er en del af isoleringslaget og kapillarbrydende lag. Skal herfor deles op i 2.

125 mm Singels, lambda 0,7
75 mm Singels kapilar, 0,7 x 1.2 = lambda 0,84

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis