Isolering af gulv med gulvvarme - beregning af varmetab

Jeg har en godt isoleret 60er villa, med 500mm på loftet, hulmursisoleret og nye velfac 3 lags vinduer samt ventilationsanlæg med varmegenvind på. I 2/3 dele af huset er der stadig gulv på strøer med klaplag under. Der er ca. 20 cm luft fra klappag til færdig gulvhøjde. De gulve skal væk nu.

Derfor vil jeg gerne regne lidt på hvad der kan betale sig mht. arbejde og isolerings pris kontra prisen på den ekstra opvarmning.

Nogle der kan komme med et forsigtig bud på hvad mit varmetab/forbrug er på 70 m2 - med følgende u værdier på isolering. Det skal være 10cm beton gulv med gulvvarme.

Kingspan K3 60+50mm = 0,14
Dyr isolering - klaplag beholdes.

Climate C60 Grå 100mm = 0,24
God isolering - klaplag beholdes.

C60 Alm. 300mm = 0,12
Billig isolering - klaplag fjernes, og der graves ud.

Jeg har en godt isoleret 60er villa, med 500mm på... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har også kigget meget efter den "lette" udgave - den er bare meget mere besværlig at lave og mere bekostelig i materialer. Mange nye huse i dag laves stadig med beton gulve. Jeg har lige fået bygget 50m2 til huset - det er også med beton. Så det bliver beton - det virker fint for mig :)

Ps. de 400mm giver ikke meget mening, i fht. til min beregning ;)

Bubber1 skrev den 29-01-2021 07:00:54

Dvs; du har et eksisterende betondæk hvorpå du vil lægge Kingspan,  varmeslanger og beton; er det korrekt? Vi står i samme situation og skal lave gulve.
Hvor vil du placere en evt fugtspærre?

 Det bliver ikke kingspan - det er for dyrt og vil ikke engang kunne tjene sig hjem på 30 år. Fugtspærre skal ligges lige under trægulv. Se side 19 i denne guide: https://www.byggeriogenergi.dk/media/2471/gulvrenoveringsguide.pdf

Hvordan kommer din opbygning så til at blive og hvad er prisforskel på kingspan/traditionel isolering?
Har du så to betondæk, med flamingo imellem?
Lidt a la en sandwich?
Jeg har ikke indsigt, til at vurdere, om det er smart🙂 jeg er bare nysgerrig..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for link.
Spøjst, at der slet ikke er beskrevet et terrændæk uden beton..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

bandk1982 skrev den 04-01-2021 22:36:22

Har også kigget meget efter den "lette" udgave - den er bare meget mere besværlig at lave og mere bekostelig i materialer. Mange nye huse i dag laves stadig med beton gulve. Jeg har lige fået bygget 50m2 til huset - det er også med beton. Så det bliver beton - det virker fint for mig :)

Ps. de 400mm giver ikke meget mening, i fht. til min beregning ;)

Det kan fint være dine beregninger ikke giver mening, set som i din varme regning skal betale for den ekstra isolering, men det kan være en kæmpe forskel den dag du skal sælge huset, hvor dine penge bliver hevet hjem i form af en bedre pris på bygningen.

Jeg har i min søgen på hus et par år tilbage, set flere huse hvor energi rapporten foreslår/dikterer udskiftning af gulv med varme i, da der kun var 100 eller 150mm isolering, frem for de på det tidspunkt anbefalede 200mm, og som nu er blevet 300, og som sikkert inden for få år bliver til 400mm, lige som loft isoleringen er blevet øget fra 200mm til 500mm over de sidste 15-20 år.

 

Hej igen - tak for info og gode råd! Jeg har lyttet - og her i weekenden røgklaplaget op i første rum - det var meget nemt at hugge i stykker. Væk med skidtet og grave 10 cm mere af. Nu kan jeg få lavet helt nyt terrændæk efter de nye regler mm.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis