Styring af cirkulationspumpe (brugsvand)

Vi har et meget stort olieforbrug til produktion og cirkulation af varmt vand pga. uisolerede rør under gulvet. Forbruget ligger på 4 - 5 liter i døgnet. Hvis vi slukker cirkulationspumpen ligger forbruget på mindre end 1 liter i døgnet.

Vi vil gerne lave en form for styring af cirkulationspumpen - jeg tænker noget i retning af:

et timerrelæ (trapperelæ) til aktivering af cirkulationspumpen som sættes til at køre i 30 sec. (den tid som det tager at få varmt vand ud til den fjerneste hane). Relæet tænkes aktiveret af en PIR-sensor i hvert af vores to badeværelser, samt af en trykkontakt i køkken og bryggers.

Vil en sådan opsætning kunne virke ? Jeg tænker især på om PIR vil blive ved med at aktivere relæet i stedet for kun at gøre det en enkel gang.

Det hele skal virke trådløst - jeg er imidlertid i tvivl om hvilket transmission-system der vil være mest stabilt, når det skal dække hele huset (157 m2 i et plan ). 

Alt hjælp modtages med taknemlighed - især hvis nogen har en bedre ide til styring. Vi ønsker dog ikke at bruge et tidsur - det vil lægge for stramme rammer for vores brug af varmt vand.
Vi har et meget stort olieforbrug til produktion... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg endte med Philips Hue i huset og har bare sat et schuko stik på circulationspumpen og sat den til i et Hue SmartPlug (udtag med jordben på væggen).
Har PIR sensor på badeværelser og i køkkenet og det fungerer upåklageligt.

Vores VV cirkulation er lavet efterfølgende og er derfor trukket over loftet. Røret er selvfølgelig isoleret, men om vinteren har jeg alligevel lidt automatisering sat op i Hue app’en, som tænder cirkulationspumpen i 5 minutter om natten, med 3 timers intervaller.

 

Hue kører over wifi, yes. Der findes flere andre lignende systemer.
Trappelysautomat kan du ikke få - den funktion slttes op i Hue app’en.
Du sætter i det her eksempel et SmartPlug op som et “rum”, eks. “VV Cirkulation”.
PIR sensoren sættes op til at tænde rummet “VV Cirkulation” ved bevægelse og slukke igen efter eks. 3 min.

Startpakken i den her case ville være en Hue Bridge, Hue SmartPlug og en Hue Motionsensor.

Der kan købes kontakter og mange andre former for tilbehør.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis