Styring af cirkulationspumpe (brugsvand)

Vi har et meget stort olieforbrug til produktion og cirkulation af varmt vand pga. uisolerede rør under gulvet. Forbruget ligger på 4 - 5 liter i døgnet. Hvis vi slukker cirkulationspumpen ligger forbruget på mindre end 1 liter i døgnet.

Vi vil gerne lave en form for styring af cirkulationspumpen - jeg tænker noget i retning af:

et timerrelæ (trapperelæ) til aktivering af cirkulationspumpen som sættes til at køre i 30 sec. (den tid som det tager at få varmt vand ud til den fjerneste hane). Relæet tænkes aktiveret af en PIR-sensor i hvert af vores to badeværelser, samt af en trykkontakt i køkken og bryggers.

Vil en sådan opsætning kunne virke ? Jeg tænker især på om PIR vil blive ved med at aktivere relæet i stedet for kun at gøre det en enkel gang.

Det hele skal virke trådløst - jeg er imidlertid i tvivl om hvilket transmission-system der vil være mest stabilt, når det skal dække hele huset (157 m2 i et plan ). 

Alt hjælp modtages med taknemlighed - især hvis nogen har en bedre ide til styring. Vi ønsker dog ikke at bruge et tidsur - det vil lægge for stramme rammer for vores brug af varmt vand.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ved at se på samme løsning, dog med ZigBee (Philips Hue). Tanken er en PIR i køkken og på badeværelserne og så cirkulationspumpen sat i et SmartPlug - så ingen relæer involveret, blot at der tændes for SmartPlug’en når en PIR aktiveres.
... er dog ikke nået dertil i praksis endnu.
Men ellers er et uge/døgnur en nem start - den kan vel som udgangspunkt tage forbruget fra 00:00-06:00 eksempelvis.

 

Mit problem (et af dem) er at jeg er usikker på hvor lang tid cirkulationspumpen køre på en PIR-aktivering. Hvis man opholder sig i længere tid på badeværelset - vil PIR'en så ikke stå og tænde og slutte for cirlulationspumpen hele tiden ? Det har den vel ikke godt af ?
Må jeg komme med nogle tanker på selve styrings problematikken ?

Jeg formoder at dine 2 badeværelser er normale kombinerede bad/toilet dvs med en hustand på måske 4 personer har du sikkert ca 20 besøg i rummet på en dag hvor de fleste brug er besøg kun er toilet brug og håndvask uden brug af badet med varmt vand.

I øjeblikket har du et stort tomgangsforbrug da brugsvandscirkulationspumpen hele tiden udskifter det konstant lunkne brugsvand der står i rørene og dermed koster meget unødig opvarmning.
Hvis du slukker for brugsvandspumpen får du i stedet for konstant lunkent vand hurtigt koldt vand i rørene. Hvis du så ved en PIR eller tilsvarende løsning tænder for brugsvandspumpen måske 20 gange om dagen hvor pumpen så istedet for lunkent vand skal udskifte koldt vand tror jeg din besparelse i praksis bliver minimal. (Du skal opvarme mindre vand men du skal opvarme vandet flere grader)
Jeg tror dermed at du ved en PIR løsning laver en kompliceret styring som i virkeligheden ikke giver en tilsvarende reduktion i olieforbruget.
Jeg tror i stedet for du skal kigge på en brugsvandspumpe med Autoadapt fra Grundfos eller tilsvarende løsninger fra andre fabrikater alternativt acceptere et ur med de begrænsninger det giver. Hvis din brugsvandscirkulationspumpe er lidt ældre kunne bare det at skifte til en nyere pumpe med lille cirkulation give en betragtelig besparelse.
Hvis du satte et ur op burde det uden de stor begrænsninger i familiens brugsmønster alligevel være muligt at slukke hele natten samt om dagen hvor beboere er på arbejde/skole.

Hensan, det vand som skal varmes flere grader går retur i VVB som alligevel skal varme nyt koldt vand op efter det forbrug der er på hanen. Det vil alt andet lige være en besparelse ikke at afgive varme til bygningen kontinuerligt - som jeg ser det.

 

Annonce
Vortex har pumper med ur og Auto learn funktion. Det vil sige at den automatisk "lærer" forbrugs mønster og tænder efter det behov.
Link Download brochure.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det blev en "bestil varmt vand" løsning med:

Sonoff 433 basis RF switch,
Sonoff RF bridge og
en Sonoff smart trådløs switch knap ved hver vask.

Ikke så automatisk som ønsket, men nu giver vi det en change.

Det hele er bestilt og jeg vender tilbage om en måneds tid med en status

Tak for hjælpen - det har gjort mine overvejelser betydeligt mere kvalifiseret. 
Det virker helt perfekt - vi har varmt vand ca 20-25 secunder efter tryk på en af kontakterne. Olieforbruget til varmt vand (og omkring 14-15 grader i fyrrummet som spildvarme ) er nede på omkring 1 liter pr. døgn. Det kan vel ikke gøres billigere ?

Næste fase er at afprøve løsningen med en PIR-sensor, men som det virker nu - så kan vi godt leve med. Man vender sig hurtigt til at "bestille" varmt vand.

PS. løsning blev baseret på Zigbee - 
Flot og brugbart tilbagemelding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Jeg er ved at se på nogenlunde samme opsætning, har nemlig næsten samme problematik, kan du skrive hvilke komponenter du har brugt? og lidt om prisen.
Hvordan er rækkevidden på dine tryk?

 If it dont fly, it is too heavy!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis