2 afløb i nyt badeværelse???

Hej, Jeg er igang med at renovere mit badeværelse i min lejlighed. I den forbindelse skal jeg lave en opkant til min bruseniche som vil være omkring 10-12 cm. Højere end det resterende gulv. Bruseniche vil være afskærmet med glasvægge og dør som slutter tæt til væg, gulv og loft.
Mit spører om det er er lovkrav at have et gulvafløb i den del af badeværelset hvor der ikke er bruseniche. Jeg har fundet mange divergerende meningerne og selv i SBI252 og i BR18 står der noget forskelligt.

Håber der er en som kan komme med et endegyldigt svar på om jeg skal etablere et ekstra afløb udenfor brusenichen.

Mvh

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det er et krav aner jeg ikke, men det vil være god praksis at montere det ekstra afløb.

Jeg har selv 2 badeværelser uden det ekstra afløb, og det er en pestilens ikke at have det.

 

Jeg er ret sikker på at det er lovkrav. Havde selv indtil for 2 år siden en opkant på bad på 1.sal. Der var også lidt dårlig fald i bruseniche, så det blev lavet om.
Er der opkant mener jeg at 30 mm "kar regel" gælder for det 2. afløb i badeværelse. Altså at der skal kunne stå 30 mm vand i badeværelse inden det løber ud i tilstødende rum.
Det med tætsluttende døre findes vel kun i den type bruseniche som man også kan stille op i et værelse

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Bygningsreglementet beskriver er det en helhedsbetragtning.
Man kan sige der er for og imod. Der bør nok etableres ekstra afløb for en sikkerheds skyld.
Men hvis hele brusenichen er tæt tilsluttet er det ikke nødvendigt, men det vil være svært at dokumenterer for myndigheder eller ved evt. hussalg. (Tilstandsrapport) Hvis denne løsning anvendes skal hele gulvet vådrumssikres, som beskrevet i din reference fra Bygningsreglementet.
Hvis der ikke er overløb i håndvasken skal der etableres afløb under vasken.

Din opkant må ikke være så høj. maks. 25 mm som beskrevet i den reference du henviser til.
Dette har også nået med tilgængelighed at gøre.
 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis