Indbygget vægreol med usynligt ophæng - hvordan gør man det smartest?

Hejsa,

Jeg skal til at give mig i kast med at bygge en indbygget reol på endevæggen i min stue. Ideen er at montere en række væg-til-væg hylder af træ, som skal sidde uden synbar ophæng, så jeg får et helt enkelt look. Jeg ville høre jer om, hvorvidt i har nogle foreslag til hvordan man bedst griber det an?

Min umiddelbare ide er, at følge denne video, hvor man laver et "usynligt" ophæng vha. karmskruer. Jeg er dog lidt usikker på, om det vil kunne holde vægten, som hylderne skal kunne bære (skal bruge dem til bl.a. bogreol). Har ingen erfaring i tilsvarende projekter, så vil høre om i har nogen gode ideer?

Billede af væg:
Udkast, til tegning med hylder

God jul!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke materiale havde du tænkt dig at lave hylderne i?
Hvor dybe hylder?
Har du en overfræser eller en bord-sav?

 

Den er lavet af mursten...
@Steensen: Hylderne skal laves af træ. Har ikke besluttet hvilken slags - den skal kæresten ind over (:

Dybden skal være ca. 20 cm.

Jeg skal leje værktøj - har kun en sav. Så hvis du har nogen ideer til, hvad der er bedst og bruge, er jeg også interesseret i at høre det!
Jeg ville lave det ud fra samme princip som i videoen, men bruge 10/12mm gevindstænger som monteres med limanker i væggen i stedet for karmskruerne. De virker kun fordi hans hylde ikke er så dyb. 
Annonce
Enig med HBE, der skal gevindstænger til og de skal være tykke. Men jeg ville nok overveje at fræse spor til gevindstængerne ud i bunden af hylderne istedet for at lave huller.
Ellers skal hylderne være ret tykke for at der både er plads til gevindstangen og noget træ der kan være.

Endelig skal du bruge flere bærepunkter end der er i videoen. Jeg ville nok sætte en stang per 30-40 cm.


Ask
Tak for gode svar Ask og Steensen.

For god ordens skyld opsummere jeg lige:
1) Mål op med en skabelon på muren, således hullerne placerer sig med 30-40 cm. mellemrum.
2) Bor hullerne
  • Spørgsmål: Går ud fra de skal være halvt så dybe, som gevindstængerne er lange? Altså, således halvdelen stikker ud og sættes ind i hylden? Hvis jeg bruger disse M12, må det så være 5. cm dybe huller
3) Fyld hullerne med limanker materiale
4) Indsæt gevindstængerne og fikser dem så de stikker "lige ud" indtil limen størkner.
5) Monter hylden (huller boret på bagsiden af hylden, så de matcher stængerne) på gevindstængerne. Bank hylden på plads med en hammer, som vist i denne guide under overskrift "Gevindstang til skjult og stærkt ophæng"
  • Spørgsmål
    1. Går ud fra hullet jeg borer i hylden skal tilsvare bredden på gevindstangen? Altså 12 mm. hvis jeg vælger M12 stænger...?
    2. Hvordan kan jeg være sikker på hylden sidder "i spænd" på gevindstangen? Sker der naturligt hvis stang og hul er overens? I guiden jeg linker til ovenfor står der, at man muligvis skal bruge lim.
    3. Er det korrekt forstået at jeg bare "blidt" skal banke hylden på plads, så hylden kommer helt ned over gevindstangen?
@AskH: Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med at "fræse spor" ud på bagsiden af hylden. Kan du uddybe? Til info forventer jeg at tykkelsen på hylderne skal være ca. 3 cm.

Mange tak for hjælpen!

Du kan ikke regne med at fiksere dine gevindstænger så præcis at det passer ind i huller i hylden. Allerede når man første gang prøver at bore i en murstensvæg opdager man at det glider lidt.
Du kan bore 11 mm huller i hylder, og skrue gevindstænger fast der. Så borer du 14 - 16 mm huller i væggen og prøver efter om det kan passe sammen inden du kommer limanker ind. Du kan begynde med nederste hylde, og så have et par stumper hylder parat der kan fiksere den på plads i de 10-15 minutter det tager for limen at hærde.
Limanker ind i hullet, skubbe hylden på plads, og sætte fiksering under. Vaterpas på og inden for 5 minutter skal dine justeringer være klar hvis det kræver et par stykke pap eller noget andet under fiksering.
 Når der så er gået en 1/2 - 1/1  time kan du fortsætte med næste hylde, og igen have et par plader parat i rette længde til at fiksere. De 2 - 3 plader kan sikkert genbruges da det nok skal være ensartet afstand.
De tider jeg har nævnt kommer an på hvilken type limanker der benyttes ( læs brugsanvisning)og frem for alt hvilken temperatur du arbejder under. Har tuben ligget i køleskab kar du forlænge hærdetiden betydelig i forhold til varm sommerdag.
Er det denne type limanker LINK du vil benytte skal der nyt blanderør på hvis du holder mere end 4-5 minutters pause.
Du kan dog redde blanderør hvis du husker at trykke en smule ud på et stykke pap hvert 3-5 minut i pauserne.
Ellers må du arrangere det sådan at du har mulighed for at fiksere flere hylder hurtig efter hinanden. Men køb alligevel flere ekstra blanderør.
Under arbejde med limanker skal alt være planlagt og parat ( i bedste Olsen bande stil) og man skal skynde sig langsomt.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik har gode råd til udførelsen

Hvis hylderne er 3cm så er der ikke noget problem. Det er bare lidt mere massive hylder end man. Omtalt ser.

Det jeg mente var at hvis du nu få ønskede at brug den 18-20mm tyk hylde så kunne du istedet for at bore et hul tage en overfræser også fræde et spor (nogle ville kalde det en fordybning) i bunden af hylden i stedet. Så vil hylden ligge på gevindstængerne (der skal nok lige en klat lim på så den sidder fast men ellers klarer bøgerne det når først det hele er sat op).

I forhold til længden af gevindstænger så skal de være så lange som muligt. Gerne 8-10cm ind i muren og måske 2-3 cm kortere end hyldens dybde i den anden retning.
Dem du har linket til hos Jem og fix er 1m lange (ikke 10cm) så du køber bare en bunke af dem også skærer du selv op i den rigtige længde. Hvis du gerne vil have motion gør du det med en nedstryger ellers tager du en billig vinkelsliber og nogle skiver til metal med fra Jem og fix. Vælger du vinkelsliberen så brug endelig beskyttelsesbriller som du alligevel har fremme til nytår :-)

Ask
Ask og Erik (ev elmand) har beskrevet gevind stangs monterings metoden ganske godt.

Jeg tænkte på at lave skjult liste-montering, således at der er en 16mm liste skruet fast på væggen i de rigtige højder, både på langsiden og i enderne, men så skal du have fræset spor i samme tykkelse som listerne, på den ene langside og begge ender, men hold ca. 1cm i fuld længde i endestykkerne på forparten, så man ikke kan se de bærende lister.
Friktionen burde fint holde hylderne på plads, alternativt kan du sætte 2 små skruer som fikserings punkter fra undersiden af hylden op i de bærende lister

Disse 2 metoder (min og Ask/Erik's metode er under forudsætning af det er ét stykke træ, f.eks. en planke, der skal bruges som hylde.

Hvis du derimod "bygger" en hylde, kan du bruge denne metode:
https://www.youtube.com/watch?v=0SQOyuneLCE

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis