Indbygget vægreol med usynligt ophæng - hvordan gør man det smartest?

Hejsa,

Jeg skal til at give mig i kast med at bygge en indbygget reol på endevæggen i min stue. Ideen er at montere en række væg-til-væg hylder af træ, som skal sidde uden synbar ophæng, så jeg får et helt enkelt look. Jeg ville høre jer om, hvorvidt i har nogle foreslag til hvordan man bedst griber det an?

Min umiddelbare ide er, at følge denne video, hvor man laver et "usynligt" ophæng vha. karmskruer. Jeg er dog lidt usikker på, om det vil kunne holde vægten, som hylderne skal kunne bære (skal bruge dem til bl.a. bogreol). Har ingen erfaring i tilsvarende projekter, så vil høre om i har nogen gode ideer?

Billede af væg:
Udkast, til tegning med hylder

God jul!
Hejsa, Jeg skal til at give mig i kast med at... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis hylderne bliver fyldt med tunge bøger (ala en encyclopædi) ville jeg ikke turde kun at have understøtning i siderne og mod væggen. Steensens metode er ikke dum, men jeg ville putte gevindpunkter ind som minimum på midten og måske 2 steder.

Ask
Tak for jeres uddybninger og de forskellige bud på løsninger. Jeg går Med "gevindstandsmetoden", som virker mest ligetil.

@ev elmand: Tror jeg er med din plan hele vejen. Havde hele tiden forestillet mig, at man skulle indsætte gevindstænger i væggen først, og derefter "slå" hylden på pladsen, men giver super god mening det du skriver (at man skruer stængerne ind i hylden, for derefter at lime dem fast i hullerne, mens man fikserer).

Tror jeg fået den info jeg havde brug for, så rigtig mange tak for det. Kan være jeg smider en besked mere i tråden, når jeg skal i gang efter nytår (:

God nytår når i kommer dertil.
Jeg har limet mange gevindstænger fast. Men det har oftest været M 20 eller større. Det var ned i beton gulve og holder kraner eller maskiner på plads. Det kan ikke fjernes igen, kun saves over med vinkelsliber. 
Jeg har en enkelt gang sat en hylde op, derfor det gode råd med at lave større huller for jeg ved at det ikke passer helt. Vi havde fyldt hullerne med lim og det passede ikke. Tiden gik og det størknede næsten inden det var løst.
Under processen kan du med fordel klemme lidt lim masse ud på et stykke pap, og så smøre lidt på selv gevind stangen som skal ind i muren. Så sikrer du god vedhæftning ind i rillerne og risikerer ikke at massen bare skubbes lidt til side. For i det tilfælde får du ikke helt fastgjort gevindstang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis