Gulvvarme

Hejsa

Jeg har en to-etages villa hvor der er lagt Danfoss Living gulvvarme. Stueetagen er lagt i beton og har 6 kredse. Shunten sidder i kælderen.
Førstesal har 4 kredse og er lagt i trægulv med laminat top. Shunten sidder i kælderskakten, så i praksis mellem stuen og 1.sal.

Jeg observerer at der løber fint varmt vand til begge shunts, men det er begrænset hvad der kan skubbes ud i kredsene. Stueetagen kan lige holde sig nogenlunde varm i øjeblikket, men førstesalen er kold. Stuen ligger omkring 22 grader, men 1 salen svinger mellem 19-20 grader. Jeg har sat target tempratur på alle fælerne til 25 grader, men formår slet ikke at få fremlæbet til at blive varme...

Fremløb til førstesalen har kun lige temperatur så det ikke føles som den kolde hane.. men har slet ikke den mængde energi i sig der skal til for at hæve temparaturen.

Nogle med gode ideer til hvad det er jeg gør galt.. eller hvad der evt. kan være galt med systemt?
Hejsa Jeg har en to-etages villa hvor der er lagt... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxymanden skrev den 26-12-2020 23:05:09

Det er shunt ventilen. Den du har skruet op  på fem 

 ok... men den lader jo til at virke, da temp falder hvis jeg skruer ned... men kan ikke helt se hvad jeg skal kunne gøre ved det?

Du skal løsne den lille umbracoskrue på siden at det riflede hoved, tage hovedet af og sætte på igen ved det trin på skalaen som svarer til den målte fremløbstemperatur.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
AKjeldsen skrev den 27-12-2020 08:38:00

Du skal løsne den lille umbracoskrue på siden at det riflede hoved, tage hovedet af og sætte på igen ved det trin på skalaen som svarer til den målte fremløbstemperatur.

 Cool... tempeaturen i freøb stiger nu... samme gør familiens humør...lader til at der er kommet styr på systemet og fundet forklaringer på hvorfor det har fungeret så dårligt.

Nå... førstesalen spiller nu.. der løber varmt vand i alle kredse, så nu skal det bare have tid til at løfte temperaturen....
Så nu er jeg gået i gang med at checke min stuetage, og her har jeg fundet noget af en fejl.. der er byttet rundt på to fremløb.. de sidder heldigvis lige ved siden af hinanden.
De skal jo gerne byttes om for at det virker rigtigt. Hvor nemt er det at gøre? og hvis noget der er nemt, hvordan gør jeg så det?
Prøv lige at sætte et billede ind - ellers bliver det rent gætværk med dit sidste spørgsmål.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Her er et billede af shunten... 6 kredse men det er nr 2 og 3 på billedet der er blevet byttet rundt
Det kommer helt an på hvor fikserede dine gulvvarmeslanger er. Hvis de er støbt fast i gulvet lige lodret nedenunder kan det godt blive lidt besværligt, men kan de trækkes blot ca. 10 mm. vil det være langt lettere at bytte om på slangerne.

Søren O
Søren O skrev den 27-12-2020 15:38:23

Det kommer helt an på hvor fikserede dine gulvvarmeslanger er. Hvis de er støbt fast i gulvet lige lodret nedenunder kan det godt blive lidt besværligt, men kan de trækkes blot ca. 10 mm. vil det være langt lettere at bytte om på slangerne.

 Der er noget at give af.. de går i en en bue og ender oppe i loftet.... så ikke et problem med materiale... mere hvordan jeg jeg gør det...  :-)

Er på lidt af en rejse her, da ham jeg har brugt før tydeligvis ikke har vidst hvad pokker han har lavet.. :-(
Hvad bevirker det at de er byttet om. ? og hvordan ved du det ? 
Du kan jo let flytte telestater så den tekst er placeret rigtig. Og du kan nemt ombytte termostater fra det ene rum til det andet så de virker på den rette telestat. Endelig er det nemt at flytte ledninger oppe på styring. Men lad nu familie freden sænke sig i den gode varme i har fået. 
Er det fordi frem og retur ikke sidder over for hinanden så har det ikke nogen betydning når først det er indreguleret efter kreds længde på ( den forkerte ) retur stilleskrue.
Skal de byttes om så skal vandet tappes af, og der skal udluftes igen.
Der sker nogen gange det at man kører vild i hvilke rum termostater hører til. Så man skal være ret sikker i sin sag før an begynder at bytte om. Det kan give nogle sjove følger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-12-2020 16:08:19

Hvad bevirker det at de er byttet om. ? og hvordan ved du det ?
Du kan jo let flytte telestater så den tekst er placeret rigtig. Og du kan nemt ombytte termostater fra det ene rum til det andet så de virker på den rette telestat. Endelig er det nemt at flytte ledninger oppe på styring. Men lad nu familie freden sænke sig i den gode varme i har fået.
Er det fordi frem og retur ikke sidder over for hinanden så har det ikke nogen betydning når først det er indreguleret efter kreds længde på ( den forkerte ) retur stilleskrue.
Skal de byttes om så skal vandet tappes af, og der skal udluftes igen.
Der sker nogen gange det at man kører vild i hvilke rum termostater hører til. Så man skal være ret sikker i sin sag før an begynder at bytte om. Det kan give nogle sjove følger. 

 Det er mig selv der lagde slangerne og jeg skrev på dem alle hvad de var rim + retning. Derfor jeg nu kan se at der er byttet rundt på de to fremløb... retur sidder rigtigt... men gør jo at kredsene er krydset.. men ja, det er jo returen der er reguleret, så betyder måske ikke det store... 

Skal jo nok så bytte rundt på aktuator, og lige holde tungen lige i munden mht. Længde på kredsen
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også