Skyller du af, inden du fylder opvaskemaskine?

Jeg har bemærket, at ret så mange i min omgangskreds skyller/børster næsten alt bestik, tallerkener osv. af, inden de sætter i opvaskemaskine. Når jeg af og til spørger ind til hvorfor, så får jeg ofte svaret, at det “bliver renere”!?
Jeg sætter stort set alt ind, men skraber lige de værste bunker af. Eneste undtagelse er gryder, som jeg ofte sætter i blød i koldt vand - ellers vil der være rande efter kartofler, ris, pasta osv. Stegepander kommer ikke opvaskeren, dem tager jeg “i hånden”, idet jeg bilder mig ind, at teflonbelagte har bedre af det. 🤪

Min holdning er, at man har købt en opvaskemaskine for at den skal vaske op, og ikke for at man skal stå og skylle/skrubbe alting af først (så kan man lige så godt vaske op i hånden.

Hvad gør i?

Træd ikke på mine ledninger :o)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fruen vasker op i hånden   Men ellers har jeg da osse hørt at det er spild af vand at skylle før man putter i opvaskeren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Lidt begge dele. Hvis maskinen er tom, skyller jeg lidt af for at undgå at ting med madrester kommer til at stå i lang tid. Er den næsten fuld ryger alt ind kun lige skrabet.
Pander og kokkeknive kommer ikke i maskinen.
Vi gør som JensHøj

Vi prøver igen, i morgen --
her bliver tallerkner osv. kun lige skrabt. Eller for vasket af hunden .

yderst sjældnt der er noget tilbage på dem.
Hvis maskinen startes med det samme, skrabes madrester af, og så.direkte i.

Ved jeg det skal stå længe, før maskinen startes, skylles det af.

Hvis man har skyllet det af inden, så husk at reducere mængden af sæbe.

Annonce
Min erfaring er, at alt med tomat og spinat bliver hængende eller sætter pletter. Derfor skyller jeg under hanen. Vores vand er ultravarmt og der bleges ganske få liter på en middag. Jeg gider ikke at skulle enten vaske i hånden efter maskinen, eller kører servicen igen.
Det er en opvaskemaskine, så der bliver skrabet det overflødige af og så i opvaskeren. Når den vasker på ECO programmet i tre timer får enzymerne i vasketabletten tid til at virke, og både bestik og service er rent. Gryder bliver gjort våde inden og pande(r) vasket i hånden. Servicet bliver ikke mere rent, fordi det er vasket op to gange.

fase
Det fedtstof der er tilbage på tallerkener m.m. hjælper i længden til at smøre spulearmene blandt andet. Gryder, store skåle og stegepander bliver her vasket i hånden. Vi bor kun 2 i husstanden så der går normalt 4-5 dage inden der køres en opvask. Den bliver fyldt godt op og jeg gør meget ud af at dybe tallerkener o.s.v. står i samme række. Så er der ikke en mindre tallerken der f.eks. "skygger" for vandstrålerne. Selv om alt kommer ind kun med madrester skrabet af, så er det altid rent.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Uanset hvad jeg gør ifm opvaskemaskinen, er det forkert, hvorfor jeg har trukket mig fra sådan exercits . Jeg nøjes med at sætte servicet hen til maskinen, og så tager Hustru over.
Jeg er noget imponeret over den faglighed og viden I lægger for dagen.

Alle ønskes så i øvrigt en givtig Jul og et bedre Nytår.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg skyller altid af, når jeg eksempelvis har spist pasta. Min pastamaskine, juicer og andre køkkenredskaber sørger jeg for at vaske af i hånden. De kan ikke tåle opvasker. Dog er det sandt, at opvaskerne har godt af fedtstof, men hvis du sætter beskidt service derind uden at skylle det af først, risikerer du også at ødelægge den.

Jeg sætter udelukkende beskidt service og køkkenredskaber ind, som rent faktisk har fedtstof på sige uden andre rester, da det er med til at 'smøre' spulearmene. Det kan dog også ordnes på andre måder. Hvis ikke man vasker service og andre genstande af, inden man sætter det ind, synes jeg, at man er doven - og det kan ikke betale sig.

I sidste ende vil det ende med at ødelægge opvaskeren. Så skal du alligevel vaske op i hånden. Ærgerligt for dig, men sådan er det nu engang. Det er sjældent, at dovenskab betaler sig.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis