Skyller du af, inden du fylder opvaskemaskine?

Jeg har bemærket, at ret så mange i min omgangskreds skyller/børster næsten alt bestik, tallerkener osv. af, inden de sætter i opvaskemaskine. Når jeg af og til spørger ind til hvorfor, så får jeg ofte svaret, at det “bliver renere”!?
Jeg sætter stort set alt ind, men skraber lige de værste bunker af. Eneste undtagelse er gryder, som jeg ofte sætter i blød i koldt vand - ellers vil der være rande efter kartofler, ris, pasta osv. Stegepander kommer ikke opvaskeren, dem tager jeg “i hånden”, idet jeg bilder mig ind, at teflonbelagte har bedre af det. 🤪

Min holdning er, at man har købt en opvaskemaskine for at den skal vaske op, og ikke for at man skal stå og skylle/skrubbe alting af først (så kan man lige så godt vaske op i hånden.

Hvad gør i?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg har bemærket, at ret så mange i min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alt pånær ting med træhåndtag eller af alu ryger ind - gryder, pander etc og jeg skyller ikke af. Kun skrabet for dét som kan stoppe maskinen til. Hvis det er gryder,pander eller en skål med rugbrødsdej så kører grydeprogrammet på 70 grader - til gengæld bruger jeg så ikke varmt vand til at skylle af først. Har ikke problemer med teflon el anden belægning - hvis en gryde kan tåle at stege kød i glohed olie, så klarer den mok også de 70 grader i opvaskeren...
Køkkenknive ryger også med - har købt nogle med plasthåndtag af samme årsag. Nogle siger at opvaskeren sløver køkkenknive, men synes ikke det er min erfaring. Kan heller ikke se hvordan en base i sæben skulle kunne fjerne metal fra æggen på rustfrit stål.
frederikjensen skrev: I sidste ende vil det ende med at ødelægge opvaskeren  
I øvrigt velkommen på lds.
Der har du simpelthen ikke ret i.
Jeg har igennem årene som elektriker solgt og repareret mange opvaskemaskiner. Og af-skylning inden opvask er kun en ekstra udgift. Gør man det i varmt vand er det helt tosset. Det der kan sætte sig i pumpe m.m. er glemte tandstikker, sveske sten osv.. Og det skrabes naturligvis af. Resten ryger ud eller man har det i "trevlefilter" som tømmes efter behov måske en gang i kvartalet. 
Ja jeg kender også et ældre ægtepar som kun har  2 tallerkener m.m. Hun har den ide at alt opvask skal være færdig inden man går i seng. Så det bliver vasket af i vasken, og nu de har den så sættes det i opvasker og den kører en tur HVER dag. Økonomisk helt håbløs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Alle de maskiner vi har haft, har et skylleprogram, der bruger væsentligt mindre vand end hvis man skyller under rindende vand - så, skrab det grove ned i skraldespanden og lad maskinen om resten...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

frederikjensen skrev: I sidste ende vil det ende med at ødelægge opvaskeren  
Selvfølgelig bliver opvaskemaskinen ikke ødelagt af at sætte servicen ind uden at vaske det op først.

fase
Annonce
Silas skrev den 10-02-2021 20:41:31

Køkkenknive ryger også med - har købt nogle med plasthåndtag af samme årsag. Nogle siger at opvaskeren sløver køkkenknive, men synes ikke det er min erfaring. Kan heller ikke se hvordan en base i sæben skulle kunne fjerne metal fra æggen på rustfrit stål.
Det er ikke selve vasken, der ødelægger knivene men det at de ligger og kan blive kastet rundt imellem hinanden, der gør et der kan komme hakker i æggen og dermed sløve eller ødelægge knivene.

Alt vores kommer i opvaskemaskinen uden at blive skyllet af, men ikke skarpe knive, de bliver vasket op i hånden.

Det er ikke selve vasken, der ødelægger knivene men det at de ligger og kan blive kastet rundt imellem hinanden, der gør et der kan komme hakker i æggen og dermed sløve eller ødelægge knivene.
Der kan købes opvaskemaskiner, hvor knivene ikke kommer i kontakt med hinanden.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis