Bore imellem betonelementer

Jeg skal bore et hul i vores betonloft til ophæng af en lampe over vores køkkenø. Men placeringen af hullet vil desværre være i adskillelsen mellem betonelementerne.

Kan og bør man bore i adskillelsen?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
renepaulsen skrev den 23-12-2020 11:05:43

Er det ikke en blød fuge?

 Jo, det tror jeg faktisk du har ret i. Jeg må nok holde mig væk og bore i betonelementet i stedet, og så acceptere den ikke kommer til at være helt i midten :)

Hvad med en tynd aluplade eller lignende, der går lidt ud på hver side af fugen? Hvis den bliver malet er den NÆSTEN usynlig.

Jeg har begået en lille skitse:
Kunne sagtens fungere 
renepaulsen skrev den 23-12-2020 11:23:22

Hvad med en tynd aluplade eller lignende, der går lidt ud på hver side af fugen? Hvis den bliver malet er den NÆSTEN usynlig.

Jeg har begået en lille skitse:

 Tak for forslag. Det kunne sagtens være en mulighed.

Sikkert et dumt spørgsmål, men hvordan vil krogen sidde fast i pladen?
Annonce
Du vælger en krog med gevind, så du kan sætte en lille skive og en møtrik på. Så monterer du krogen før du skruer plade op. 
djaydjay skrev den 23-12-2020 12:31:47

Du vælger en krog med gevind, så du kan sætte en lille skive og en møtrik på. Så monterer du krogen før du skruer plade op. 
^Dette

Ellers så bruger du en tykkere plade i træ, og skruer ind i træet med en almindelig skrue. Men den mest elegante og mindst synlige løsning er den djaydjay beskriver.

Hvis du vælger en lampebaldakin der er stor nok, er det lige før den kan skjule pladen.

 

Jeg havde tænkt mig at bruge dette sæt, som jeg har brugt til spisebordslamper:
https://www.fischerdanmark.dk/da/produkter/almindelige-befaestigelser/nylondybel/duopower/535013-duopower-6-x-30-rh-k-nv

Pendlen jeg skal hænge op vejer 1,4 kg, så vil det være okay med en tynd aluplade?

Baldakinen der følger med lampen har en indvendig diameter på lige under 90 mm, og fugen er 30 mm bred.

Jeg var lige en tur i Silvan, da Bauhaus desværre har lukket, men kunne ikke umiddelbart finde noget. Har I mulighed for at hjælpe mig med et eventuelt link til en aluplade, som kunne være egnet til formålet? Jeg skal også gerne kunne bore huller i den med et normalt hus-metalbor :)

Vil I anbefale en låsemøtrik eller blot en normal møtrik?
En hulplade/normplade kunne være en mulighed, men kræver nok en nedstryger, da de måske ikke fås små nok.
Link til Hulplade
Ved ikke om du har en Lidl i nærheden, for så at de lige nu havde sådanne plader i forskellig størrelse.
Der drejes jo næppe meget på sådan en krog, så en alm møtrik burde sikkert være nok, - ellers kan du jo sætte to møtrikker på, så kan du også låse dem, ved at spænde dem mod hinanden.
Alternativt kan du tage et ligejern Link til lige jern
og sætte en ring evt en nøglering på, inden du skruer den op Link til nøglering

Så har du noget at hænge lampen i, og du slipper for at arbejde med krogen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også