Bore imellem betonelementer

Jeg skal bore et hul i vores betonloft til ophæng af en lampe over vores køkkenø. Men placeringen af hullet vil desværre være i adskillelsen mellem betonelementerne.

Kan og bør man bore i adskillelsen?

Jeg skal bore et hul i vores betonloft til ophæng... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har mange gange boret i beton i de revner i div. Lejligheder. Så forsøg at bore direkte til at starte med, måske du er heldig der er beton.

 

djaydjay skrev den 23-12-2020 16:10:51

En hulplade/normplade kunne være en mulighed, men kræver nok en nedstryger, da de måske ikke fås små nok.
Link til Hulplade
Ved ikke om du har en Lidl i nærheden, for så at de lige nu havde sådanne plader i forskellig størrelse.
Der drejes jo næppe meget på sådan en krog, så en alm møtrik burde sikkert være nok, - ellers kan du jo sætte to møtrikker på, så kan du også låse dem, ved at spænde dem mod hinanden.

 Tak for hjælpen. Jeg ser om jeg kan finde nogle egnet plader. 

Steensen skrev den 23-12-2020 16:45:29

Jeg har mange gange boret i beton i de revner i div. Lejligheder. Så forsøg at bore direkte til at starte med, måske du er heldig der er beton.

 Det var ikke muligt at skaffe plader da butikkerne havde lukket, så jeg tog chancen og borede i fugen. Du havde ret, det fungerede :)

Bare lige for oplysningens skyld: I mellemrummet mellem sådanne betonelementer, udlægges typisk armeringsjern og udstøbes med en ret kraftig fugebeton, der typisk svarer til en beton med trykstyrke 30MPa.
At hænge lamper og lign. op ved at bore her, er som oftest det mest sikre sted i hele loftet, fordi du ved, at betonen er massiv her. Bore du ude i selve pladen, risikerer du at bore op i selve dækkets hulkanaler. Det ville nok heller ikke være kritisk om det bare er en lampe, men essensen er, at i fugen har dit ophæng godt fat i hele loftet.

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også