Opvarmningskilde - 1 plans hus

Hejsa,
Vi har købt hus sidste år og står overfor en renovering.

Vi er dog i tvivl om opvarmning.

Vi har opvarmer i dag med elradiatorer i et 1 plans hus på 178 m2. Huset er fra 1976 og der er installeret genvex også. Problemstillingen består i at vi faktisk ikke ved om det kan betale sig at ændre opvarmningskilde.

Vi bruger i dag ca. 17000-19000 kWh om året. I kroner og øre omkring 26.000 (måske lidt mindre) kr. til varme OG vores almindelige elforbrug.

Først ønskede vi gulvarme i hele huset. Det er dyrt. Meget dyrt. Talte med et par fagfolk som sagde, at det giver måske ikke mening af etablere gulvvarme i værelserne (soveværelse + børneværelser). Det overvejede vi, da det jo er billigere. Talte så med køl/varme firma som sagde at gulvvarme aldrig vi blive rentabelt for os. Faktisk sagde han, at det end ikke ville kunne betale sig for os at installere en luft-vand varmepumpe.

Han ville anbefale at installere 1-2 luft-luft varmepumper, da dette ville kunne reducere vores elforbrug uden at koste alt for meget i etablering.

Vores hus har betongulv og er isoleret med omkring 100 mm.

Vi ville være kede af at skulle undvære gulvvarme på badeværelserne i det mindste, men er omvendt heller ikke interesseret i at betale et par hundrede tusinde for at få gulvvarme i 2 rum.

Hvad tænker I?

Råd, input, ideer modtages med kyshånd.

På forhånd tak.
Hejsa, Vi har købt hus sidste år og står overfor... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Steensen skrev den 23-12-2020 17:32:03

Gør jer selv den tjeneste, hvis/når i laver nogle som helst ændringer i gulvene, så stadigvæk sørg for at efterisoler gulvene! Det er den største årsag til energimærkerne ikke kan blive bedre i mange huse, at isoleringen i gulvene ikke er god nok.

Husk at tage med i din betragtning, hvis i alligevel habde tænkt jer at smide 100k efter sildebens parket (regn med 1000-1500kr pr m2 i kbh), så er der en stor bearbejdning af gulvene alligevel.

Mht. Varmekilden, vil jeg klart anbefaæe jer at få etableret vandbåret varme i hele huset, underordnet om det er radiatorer (billigst) eller gulvvarme (dyrest), men pga. I har ét plans, kan det etableres via loft rummet, hvilket gør det knap så dyrt som etablering igennem gulve.

Men ja, i kommer langt med en opdatering af isolering og 3-lags vinduer.

 Vil lige høre angående etablering af gulvvarme via loftsrummet. Kan man føre slangerne/rørene via loftet i stedet? Altså lige oppe over loftspladerne (såfremt der er plads), altså under dampspærren? Hvis dette er muligt, bør jeg det?

Frank Chr. skrev den 12-01-2021 14:51:46

Ja det kan du, men husk at montere nogle udluftningsventiler øverst oppe. 

 

 For at undgå misforståelser. Så som på billede

​eller bør man ikke gøre det?

​ 
Jeg lytter med,  det giver jo nogle muligheder for at føre gulvvarme til svært tilgængelige rum..  
Vil det ikke være et forholdsvis stort varmetab, der er jo ikke plads til at isolere rørene, hvis de ligger mellem loftbeklædning og dampspærre?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 12-01-2021 20:02:42

Jeg lytter med,  det giver jo nogle muligheder for at føre gulvvarme til svært tilgængelige rum..  
Vil det ikke være et forholdsvis stort varmetab, der er jo ikke plads til at isolere rørene, hvis de ligger mellem loftbeklædning og dampspærre?

 Jeg ville, hvis man ellers kan gøre det, isolere rørene og fjerne/skubbe til eksisterende isolering. Vores loft bliver herudover isoleret med yderligere 240 mm.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis