Opvarmningskilde - 1 plans hus

Hejsa,
Vi har købt hus sidste år og står overfor en renovering.

Vi er dog i tvivl om opvarmning.

Vi har opvarmer i dag med elradiatorer i et 1 plans hus på 178 m2. Huset er fra 1976 og der er installeret genvex også. Problemstillingen består i at vi faktisk ikke ved om det kan betale sig at ændre opvarmningskilde.

Vi bruger i dag ca. 17000-19000 kWh om året. I kroner og øre omkring 26.000 (måske lidt mindre) kr. til varme OG vores almindelige elforbrug.

Først ønskede vi gulvarme i hele huset. Det er dyrt. Meget dyrt. Talte med et par fagfolk som sagde, at det giver måske ikke mening af etablere gulvvarme i værelserne (soveværelse + børneværelser). Det overvejede vi, da det jo er billigere. Talte så med køl/varme firma som sagde at gulvvarme aldrig vi blive rentabelt for os. Faktisk sagde han, at det end ikke ville kunne betale sig for os at installere en luft-vand varmepumpe.

Han ville anbefale at installere 1-2 luft-luft varmepumper, da dette ville kunne reducere vores elforbrug uden at koste alt for meget i etablering.

Vores hus har betongulv og er isoleret med omkring 100 mm.

Vi ville være kede af at skulle undvære gulvvarme på badeværelserne i det mindste, men er omvendt heller ikke interesseret i at betale et par hundrede tusinde for at få gulvvarme i 2 rum.

Hvad tænker I?

Råd, input, ideer modtages med kyshånd.

På forhånd tak.
Hejsa, Vi har købt hus sidste år og står overfor... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe..  helt rigtigt, jeg mente loftet🙂
Vi har et hus fra 65, og har skiftet vinduer ud, det gjorde virkelig en forskel!
Jeg er absolut ikke ekspert, men jeg tror slet ikke I vil kunne varme rummet op, med gulvvarme, hvis der er store vinduesarealer, med gamle vinduer.. Ikke hvis I skal have trægulv/laminat, da det Max. Må være 27 grader..

Spørgsmålet om solceller gik bare på, om det gav mening at etablere solceller, hvis I bibeholder el, til opvarmning (i den ene eller den anden form)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Især, hvis det er tungt terrændæk (indstøbt gulvvarme)
Men også problemer, hvis vinduerne er dårligt isolerende🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Efter de tilbagemeldinger vi har fået så er loftsisolering 1. prioritering og udskiftning af vinduer nummer 2.

Vi forventer derfor, at inden vi går i gang med gulv/varmekilde-problematikken så er huset blevet isoleret på loft og med nye vinduer.
Jeg synes, i hvert fald, det lyder fornuftigt.. Det er vist også sådan man foreskriver det..
(Ikke dermed sagt at jeg har gjort det)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Xzebetz skrev den 22-12-2020 09:32:24

 Savner I gulvvarme?

Vi forventer også at kunne reducere pænt i vores forbrug hvis vi udskifter vinduer og døre samt isolerer loftet.

 Vi har det i køkkenet og så på et enkelt værelse, men det var for at spare pladsen til radiator. Vi har efter isoleret med 145 mm Super flex bats (lambda værdi 34 mod de normale 37) i væggene og har 350 på loftet. 10 år gamle vinduer og vi har ikke kolde gulve så nej vi savner ikke gulvvarme. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Xzebetz skrev den 21-12-2020 22:53:44

 Vi har nu bare hørt fra et par fagfolk at dette ikke er den rigtige løsning. Ikke når tilbagebetalingstiden skulle være så dårlig. Vi har fået estimater på 3-400.000 kr. for at etablere gulvvarme i forhold til scenarie 1. Hvis det overhovedet kan gøre det. Vi ville kunne etablere elgulvvarme for maks. 30-40.000 kr. i begge badeværelser. Så har vi minimum 350.000 kr. til at betale for merudgiften for strømmen. 

Med det sagt, så er vi jo netop også bekymrede for værdistigninger/fald. Men luft-luft varmepumper er jo en tilpas billig løsning, så vi kunne jo altid etablere gulvvarme senere hvis udviklingen viser at det er vejen at gå..

Da vi har genvex så er vores el til varme ca. 14.000-17.000 årligt for 180 m2. Det er vel begrænset hvor meget dette kan reduceres? I hvertfald det vi har fået af tilbagemelding.

 hvis det koster 400000 kr at lave gulvvarme og luft/vand varmepumpe, ville jeg også vælge en anden løsning.. jeg kan dog se dit postnummer er angivet til 1804, det er vist frederiksberg, og der ville i ellers kunne forvente en flot værdistigning af huset, med den rigtige opvarmning, men udgiften er stadig voldsom..

jeg fik Luft/luft varmepumpe i januar måned, og har brugt den som primær opvarmning siden. vi har brugt 2300 kwt siden, jeg forventer at nå ca 2700-2800 kwt til slut januar. også bruger vi gasfyret til brugsvand. og enkelte radiatore der har vi vist brugt omkring 400 m3 gas. så ville vi ende på omkring 4000 kr til elvarme, og 2800 til gas, vores hus er 116 kvm, medium isoleret..

jeg ville ihvertfald få en luft/luft varmepumpe, den kan i tjene hjem på 3 år i forhold til normal elvarme..
Prøv nu først at lytte til den luft/luft I vælger, inden I beslutter jer. De er IKKE lydløse, og med tiden bliver de mere støjende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har vendt lidt på en tallerken. Vi har et rum på 9 m2. Jeg prøver selv at grave ud, isolere og etablere et nyt betongulv. Hvis det er overkommeligt, så kan det sgu godt være at jeg selv gør det, måske med undtagelse af de 2 store rum!

Varmekilden er vi stadig i tvivl om. Men vil altså gerne have isoleret huset ordentligt. Der kommer én ud og giver tilbud på loftsisolering.
Xzebetz skrev den 22-12-2020 22:45:22

Jeg har vendt lidt på en tallerken. Vi har et rum på 9 m2. Jeg prøver selv at grave ud, isolere og etablere et nyt betongulv. Hvis det er overkommeligt, så kan det sgu godt være at jeg selv gør det, måske med undtagelse af de 2 store rum!

 Det er en fremragende ide🙂 det giver en meget bedre forståelse af processen, at have udført det.

Overvej evt. At lave det som en let konstruktion, altså uden beton🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis