Styrstamme sidde fast på forgaffel

tja. En led en. styrstamme i alu sidder fast i forgaffel i stål. Jeg har prøvet alt og har endt med at skære styret af så jeg kan afmontere forgaflen.

Jeg har prøvet alt hvad internettet anbefaler. Det er galvanisk korrosion.

Jeg har prøvet her til morgen at smide styret ned i et bad med kaustisk soda. Kun en lille del af det er nedsynket for jeg var bange for at det også ville tage farven væk fra gaflen.
Virker ikke rigtig men det burde ætse. Jeg er mest til en elegant kemisk nedbrydning og ikke mekanisk.

Hvis det nu absolut skal være mekanisk, hvad kan man bruge af muskler ? Jeg har allerede prøvet med stiksav til alu med lang klinge. For bøvlet. N
Nogen der ved om en klinge til banjonetsav kan komme igennem ? jeg har kun skallen tilbage af styrstammen inde i gaflens hul. Den massive del har jeg skåret ud med stiksaven.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske ender det med en ny gaffel og nyt styr, men hvad skal det smøres med for at det aldrig sker igen ? lejefedt, alufedt fra biltema (den billige), kobberfedt (ogs fra biltema) ?

Den helt dyre fra Shimano ?
Silas skrev den 16-12-2020 11:50:57

havde samme problem engang. Skar styrstammen over, satte forgaflen i en skruestik med røret nedaf og så varmede jeg med en stor gasbrænder på røret til aluklumpen smeltede og kom ud

 Den har jeg ikke prøvet før. Godt tip. Brugte du alm gasbrænder som dem hos onkel harald/ jem fix?

sådan en kraftig en til tagpap eller ukrudt. Hvis du pakker lidt rockwool i en halvcirkel rund om, så kan du måske klare dig med en mindre
Har du prøvet penetrerende olie (fås på spray)?
Kan man komme til at slå det ud, med et rørstykke i passende diameter?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
bobenontot skrev den 16-12-2020 15:36:14

Har du prøvet penetrerende olie (fås på spray)?
Kan man komme til at slå det ud, med et rørstykke i passende diameter?

 
Olie er prøvet for længst. virker slet ikke. Det er kun en forebyggende ting.

har prøvet med en mejsel nedefra men ingen success. Skal siges at jeg har fået konussen ud. Nu mangler jeg kun skallen af alu stykket som sidder fast på indersiden at gaflens rør.
Det kan helt sikkert skæres væk med en nydstrygerklinge men det tager enormt lang tid tror jeg. Det er derfor jeg vil have noget maskineri så jeg kan lave 4 snit og så trække ud med en papegøjetang.
Prøv bare med en bajonetsav 

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 16-12-2020 19:38:58

Prøv bare med en bajonetsav 

 Jeg har brugt en del tid på at finde højden på sådan en klinge for den skal jo igennem. Jeg har ca 22-23 mm hul. Hvor høje er klingerne ? 

Jeg ved det ikke, men man kan evt. gøre den smallere med en vinkelsliber, og save forsigtigt.
Metalklinger er traditionelt ret korte, så vær obs. på længden.

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 16-12-2020 22:00:20

Jeg ved det ikke, men man kan evt. gøre den smallere med en vinkelsliber, og save forsigtigt.
Metalklinger er traditionelt ret korte, så vær obs. på længden.

 Ok tak. Det er smart. Sætte klingen på en skruestik og fræse lidt væk.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis