Hvor køber jeg gips - og gasbrænder/blæselampe?

Hej
Jeg vil lave sådan en gasesse her:
https://www.youtube.com/watch?v=jBVa2bw3r_k&feature=youtu.be

Til det skal jeg bruge noget gips.
Men hvor køber jeg gips? Og gerne i mængder mindre end 25 kg sække.

Bonusspørgsmål: Hvor man skaffer en gasbrænder som den han bruger i videoen?
Eller måske det går an at bruge sådan en her?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/express-gasblaeselampe-m-piezo

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke prøvet gips, men lavet noget tilsvarende i ler:

1 del lerpulver og 3 dele skarpkantet bakkegrus. Tilsæt vand så overfladen er let glinsende efter formning, men stadig tilstrækkelig til at alle mikroskopiske luftmellemrum fyldes med ler. Bank let på massen under formningen så luftbobler drives ud, og brug en almindelig spiseske dyppet i vand til at glatte overfladen.

Det er vigtigt at overfladen er hel glat. Ujævnheder får essen til at sprække. Første gang essen bruges, varmes forsigtig op så al fugt fjernes. Det samme gælder hvis essen har været opbevaret under fugtige forhold i længere tid.

En almindelig ukrudt brænder fra jem&fusk er tilstrækkelig så længe essen ikke er større en vist på billedet. Det er ikke nødvendigt at ukrudt brænderen fastgøres permanent til essen.

I stedet for en metaldåse som ydre form, kan det anbefales at anvende chamottesten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 15-12-2020 02:44:55

1 del lerpulver og 3 dele skarpkantet bakkegrus. [...] I stedet for en metaldåse som ydre form, kan det anbefales at anvende chamottesten.

 Tak for tippet. Hvor købes disse ting?


PeterR skrev den 15-12-2020 10:57:19

Polyfilla ikke også gips, så er det i 5 kg.

 Er polyfilla rent gips? Er der ikke et eller andet bindemiddel i til at gøre det stærkere?


Annonce
Vær opmærksom på, at ikke al gips er varmebestandigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 16-12-2020 12:56:25

Vær opmærksom på, at ikke al gips er varmebestandigt.

 Hvordan ser jeg, om en gips er varmebestandig? Hvad skal jeg kigge efter på pakken?

Det fik jeg aldrig noget klart svar på. Gipsen revnede da den blev varm, derfor skiftede jeg til ler og sand. Det har jeg erfaring med, og det virker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 16-12-2020 19:52:59

Det fik jeg aldrig noget klart svar på. Gipsen revnede da den blev varm, derfor skiftede jeg til ler og sand. Det har jeg erfaring med, og det virker.

 OK. Hvilken type ler? Kan man bruge juledekorationsler?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis