Hvor køber jeg gips - og gasbrænder/blæselampe?

Hej
Jeg vil lave sådan en gasesse her:
https://www.youtube.com/watch?v=jBVa2bw3r_k&feature=youtu.be

Til det skal jeg bruge noget gips.
Men hvor køber jeg gips? Og gerne i mængder mindre end 25 kg sække.

Bonusspørgsmål: Hvor man skaffer en gasbrænder som den han bruger i videoen?
Eller måske det går an at bruge sådan en her?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/express-gasblaeselampe-m-piezo

Hej Jeg vil lave sådan en gasesse her: https:... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 17-12-2020 00:14:54

Det kan du godt, men det er et helvede at blande med sand. 

 Tjah, det er det vel egentligt.

Måske går det an at komme noget vand deri for at fortynde det noget og så lade det tørre godt inden jeg begynder at opvarme essen...
Hvis du hos en keramiker eller et andet sted får fat i noget helt tørt ler. Det kommet du ned i en spand vand. Så lissom sprænges leret og du kan lade det stå en tid, og hælde overskydende vand fra, derefter kan du tilsætte den mængde sand du vil ha. Derefter lægges lermassen ud på en gipdplade eller andet som kan suge vandet ud. På den måde kan du, stort set uden arbejde få det som efterspørges, det tager bare noget tid. Jeg synes bare at problemet med ler er at de svinder ret meget ved tørring, men måske går sandet in og bevare volumen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Til mindre opgaver kan du tørre leret på en varm overflade (en bilæggerovn er perfekt til opgaven). Del lermassen i mindre stykker - så går tørringen hurtigere.

Når leret er helt tørt er det let at smuldre (et dask med en hammer letter arbejdet) og blande med sand. Jeg har prøvet lidt af hver, og det er min erfaring at tørblandingen er langt det letteste, hurtigste og mest nøjagtige. Først når ler og sand er blandet tilsættes vand.

Brug skarpkantet bakkesand. Sømaterialer duer ikke.

Bland ler og sand i forholdet 1:4. Det sikre bedst holdbarhed med mindst svind.

Lad ikke essen tørre for hurtigt. Det er vigtigt at tørringen foregår jævnt, så der ikke opstår spændinger.

De gange jeg har sat en kolonneovn, stillede jeg en skål med vand i brændkammeret, lukkede låger og renselemme så tørringen foregik jævnt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Til sommer har min søn og jeg planer om at bygge en pizzaovn i ler. Vi har også planer om at tilsætte leret enten perlite eller knust, men ikke pulveriseret LECA som et forsøg.

Vores formodning er, at tilslaget, foruden at være varmebestandigt også reducerer svind, men det må komme an på en prøve.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 17-12-2020 10:04:46

Til sommer har min søn og jeg planer om at bygge en pizzaovn i ler. Vi har også planer om at tilsætte leret enten perlite eller knust, men ikke pulveriseret LECA som et forsøg.

Vores formodning er, at tilslaget, foruden at være varmebestandigt også reducerer svind, men det må komme an på en prøve.

 Spændende. Hold os gerne opdateret med projektet (og gerne med billeder!   )

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis