Udskiftning af gavl

Hej
Jeg har overtaget et hus i sommers, hvor det viser sig, at der på den ene gavl er eternit-brædder direkte på den gamle trægavl. Huset er et dødsbo, så jeg kan desværre ikke kontakte sælger og få at vide, hvornår denne ændring er udført. Tilstandsrapporten havde ikke bemærket denne konstruktion.
Efterfølgende har jeg hørt fra to tømrere, uafhængigt af hinanden, at dette ikke er måden at gøre sådan noget på. Der skal både være vindspærrer og en forskalling på 2,5 cm. Derfor har jeg oprettet en ejerskifteforsikringssag. Denne er i mellemtiden blevet afvist med argumenter om, at der ikke er noget forkert i konstruktionen og at bygningen ikke har taget skade ift. ventilation eller fugt.

Spørgmål: Er der nogen, der kan hjælpe med en henvising til en lov, reglement, vejledning eller andet, hvor det er beskrevet, hvad kravene til sådan en gavl er?

På forhånd tak for hjælpen.
Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders  - Det er desværre ikke sådan en ejerskifteforsikring virker - Du får IKKE erstatning for ulovlige eller forkerte konstruktioner, med mindre det er vedrørende VVS eller EL. En ejerskifteforsikring dækker kun for KONKRETE skader der ikke fremgår af tilstandsrapporten - det er så i princippet lige meget om konstruktionen er ulovlig eller ej. Det eneste argument du har, er, at der er nærliggende risiko for, at manglen medfører en skade, som nedsætter bygningens værdi eller brugbarhed nævneværdigt i forhold til tilsvarende bygninger af samme stand og alder. Men hvis de eternitplader har siddet der i 30-40 år så får du svært ved det. Derudover har forsikringsselskabet evt. også et argument, at det var i overenssstemmelse med byggeforeskrifter ved tidspunktet for installationen (måske?)

Igen - en ejerskifteforsikring dækker konkrete skader opstået før købstidspunktet - ikke for at en uhensigtsmæssig konstruktion medfører øget risiko for skader - det har du din husforsikring til. 

Mvh Troels
Hvis der ikke er fugt problemer på brædderne ( kan måske ses fra tag rum ) Eller der ikke trænger vand ind som du har problemer med ved eventuelle vinduer eller døre i gavle så er konstruktionen ok. Også selv om nu gældende anvisninger anbefaler opbygning med vindspærre klemliste m.m.
Eternit der f.eks. ligger 1 på 2 er en meget tæt konstruktion i forhold til regn. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis selve konstruktionen i sig selv, er tæt, er det svjv nok. Så er en decideret vindspærre ikke nødvendig.

I nyere tid er der en masse nyt med klimaskærm osv , der skal være tæt, men der er dit nok lavet længe inden. Du kan læse lidt her https://membran-erfa.dk/Bygningsreglementets-omtale-af-vindspaerre men der er også kun nævnt at der bør være.

Så er der kun mellemrummet mellem det hele du mangler og der må jeg være enig med de andre, den tror jeg ikke du får igennem, hvis ikke der er noget galt i øjeblikket. Man har bygget anderledes dengang og forsikringen tager ikke bare alt, hvad der ikke lever op til standarden i dag  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis