Lysdæmper i korrepondance - vippekontakt?

Hej

Jeg skal have en lysdæmper på mine spisebordslamper. De er sat til et loftudtag med to enkeltkontakter i korrespondance. Min plan er at udskifte én af disse kontakter med denne: https://www.pricerunner.dk/pl/710-4668741/El-Artikler/LK-Fuga-506D6219-Sammenlign-Priser

Jeg har en lignende lysdæmper et andet sted i huset, og min plan er at kopiere opsætningen fra denne ift. placering af ledninger (den skal alligevel ud af væggen, fordi den skal udskiftes med en led-egnet version)

Men er der brug for, at jeg også ændrer den anden kontakt til spisebordslamperne, når nu den med lysdæmper fungerer som kip (slår tilbage, når den trykkes på)? Eller kan jeg fint have én kontakt, der fungerer som en klassisk vippekontakt og én kontakt, der fungerer som kip?

Mvh
Hej Jeg skal have en lysdæmper på mine... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super!

Den kontakt, som skal erstattes af lysdæmperen, ser således ud bagpå:

Den lysdæmper, der skal monteres i stedet, ser således ud bagpå:

Mon det er muligt at guide mig til, hvor jeg skal placere de to sorte, den brune og den hvide ledning?

1: Før jeg monterer returfjederen i modsatte kontakt?

2: Efter jeg monterer returfjederen i modsatte kontakt?
I afbryderen er der 2 huller som hører sammen. Det ser ud som om den brune sidder sammen med en sort hvor den ene kommer nede fra stikkontakt. De 2 skal i L på dæmper.
Så er der en sort og en hvid tilbage som sidder hver for sig. En af dem skal i klemme med bølge symbol. Hvilken en er du nødt til at prøve dig frem med. Den som du får det til at virke med kan vi kalde tændledning. Den anden kaldes mellemledning og denne må du sætte i klemmen med pil ind. 
MEN du skal også have den sorte og hvide ( tænd og mellemledning) afmonteret i den anden afbryder. Og der sættes muffer på enderne hver for sig. Ellers risikerer du at denne anden afbryder står tændt og overrouler din dæmper. Nu kan du glæde dig over at dæmper virker fra sin egen plads.
Nå du har fjeder klar så monterer du den anden afbryder med fase ( den / de brune) i rød klemme og mellemledning i en anden klemme. Det skal være således at mellemledning kun får spænding når afbryder trykkes på. Så snart du slipper trækker fjederen den tilbage. Hvis virkemåde er omvendt flyttes mellemledning til den anden ledige klemme


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, elmand.

Jeg smadrer ikke noget ved at prøve mig frem ift. hvilken, der skal i bølge-symbol?

Som du kan se af min seneste post, har jeg ingen sort i den anden kontakt - kun brun og hvid (måske tre hvide - hvis de to huller i midten øverst/nederst går til begge kontakter?)

Hvad gør jeg så?

Du smadrer ikke noget hvis du holder temperament i ro   så porcelæn ikke flyver.  
Ok nu bliver det lidt indviklet. De hvide ledninger er med numre, og du har en dobbelt korrespondance afbryder.
I første omgang afmonterer du de 2 hvide ledninger som hører til  højre side ( set bagfra) Altså den nederste i højre side som muligvis har nummer 3.
Og den midterste foroven.
Det er så de 2 som er tænd og mellem ledning. Muffer på dem og du kan få din dæmper til at virke alene.
Kontroller lige at den anden korrespondance virker så du sikrer at min hukommelse virker for jeg kan ikke se det lille diagram på afbryder.
Når du har fjeder klar flyttes de 2 brune øverst til højre ind til midten. Det er fase
og så ville jeg lægge en af de hvide imod fase. Hvis lampen lyser så har du fat i tænd ledning hvis dæmper aktiveres så har du fat i mellem ledning.
Tændledning får en muffe og mellemledning monteres ud til højre enten øverst eller nederst. hvis det ikke virker korrekt ( signal til dæmper når man trykker fronten nedad) så må man bytte om.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for svar!

Jeg er halvvejs, og lysdæmperen virker. Den anden kontakt venter på fjederen.

Eneste lille problem er, at lyset 'sitrer' lidt, når jeg skruer langt ned på lysdæmperen. Men det kan vel være pærerne, der ikke er gode nok? Jeg har indtil videre løst det, ved at sætte minimum lysstyrkeværdi lidt op.

Jeg vender tilbage, når fjederen er i hus.
Din løsning med at sætte minimum værdien op er helt fin. Resten vender vi tilbage til.

fase
Jeg kan ikke give dig en 100% sikker løsning. Men en måde som ofte hjælper. Måske kan det hjælpe at sætte dæmper i en anden mode.
Du kan læse i vejledning præcis hvordan. Det ligner lidt metoden som du har brugt til at hæve minimum. Men her skal du begynde med dæmper i midterstilling og holde kontakt inde i 10 sec. Jeg husker ikke om du skal starte med slukket eller tændt lys så vejledning vil hjælpe dig.
Forskellen er at den ene mode er forkant dæmpning og den anden bagkant dæmpning.
Altså hvor dæmperen "spiser en bid af sinus kurven" Det sidste er en yderst fri fortolkning fra min side. håber du kan se logikken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så fik jeg fjederen, og det virker perfekt!

Ændring af mode lader også til at virke.

Tusind tak for hjælpen!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis