Lampested - med eller uden lampeudtag?

Hej,
Jeg har nogle lampesteder hvor der sidder en orange loftsdåse, hvori ledninger er samlet og forgrener sig videre til andre lampesteder. Der er også to ledninger, der går ud der hvor man kan koble noget til det pågældende lampeudtag.

Er det et krav, at der installeres et lampeudtag (fx https://www.wattoo.dk/lk-lampeudtag-oe83-med-ledningstilgang-fra-siden-eller-midten-1020001994-1020002003-1020002016), eller er det ok blot at samle ledninger fra installation med ledninger fra lampe via samlemuffe (fx https://www.jemogfix.dk/samlemuffe-2-54-0mm-25-stk/7110/9051554/) og så sætte udløbsdæksel (fx https://www.jemogfix.dk/udloebsdaeksel-graa/7110/9011940/) på den orange dåse?

Hej, Jeg har nogle lampesteder hvor der sidder en... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her ser det ud til, at du har brug for L (fase, brun), N (blå) og M1 (tændledning, hvid?) og M2 (sort?) + en evt. gulgrøn jord, som dog tilsyneladende ikke er i dette lampeudtag. Spar dog ikke de par kroner og køb for en sikkerheds skyld et udtag med mindst 4 poler i. Hvis du senere vil udvide med f.eks. jord kan du flytte om på klemmerne.

fase
Den 'hvide' er bare en brun ledning der har fået lidt maling på.

Tæller jord med i polerne, så hvis man køber en med 4 poler, så er det n, l, m1 og jord?

Er m2 blot hvis man fx har flere stikkontakter koblet på? 
Det mindste du har brug for er 3 poler: fase, nul og tændledning. På dit billede er der nogle løse ledninger, hvad laver de?
Jord tæller ikke nødvendigvis med, men i de nye udtag er der fem poler fordi det i dag er et krav med jord i installationen, så man er dækket ind. M2 er med fordi der kan forekomme kronetænding. En afbryder er ikke en stikkontakt. En stikkontakt er en kontakt, som man kan sætte et stik i.

fase
Tak igen for svar.
Er det korrekt forstået, at jeg kun har brug for m2 hvis jeg nu vil styre to lamper fra samme lampested?

Og så lige en tanke vedr fasen - den har man kun med i lampestedet for at kunne føre fasen videre rundt i huset?

Tak for opfriskning af termer :-)
Er det korrekt forstået, at jeg kun har brug for m2 hvis jeg nu vil styre to lamper fra samme lampested?
Og så lige en tanke vedr. fasen - den har man kun med i lampestedet for at kunne føre fasen videre rundt i huset? 


Du har kun brug for M2, hvis du vil styre to lamper fra samme lampested, og der i øvrigt er trukket to tændledninger.
Fasen er trukket med til lampestedet for at kunne føre den videre til andre steder i huset.

fase
Annonce
Ja, en tændledning fra hver afbryder til hhv m1 og m2 - det er noteret.

Og at fasen er trukket med for at kunne føre den med videre til andre steder i huset. Så man tilslutter aldrig noget direkte til fase klemmen? 

Ikke at det er planen lige nu - men hvad nu hvis jeg fx gerne ville kunne tænde for 1 lampe fra to forskellige afbrydere placeret i hver sin ende af huset? 
Du slutter ikke noget til fasen med mindre, der er andre muligheder for at styre det tilsluttede.
Hvis du vil tænde og slukke en lampe fra forskellige steder i huset, gør du det med en korrespondancetænding eller et kiprelæ.

fase
Mange tak for svar igen.

Det ene lampested ser sådan her ud.
Er det korrekt, at tændledning til dette lampested kobles til m1, mens tændledning til lampested 2 kobles til m2?

I dette lampeudtag forbindes lampen så til Nul og m1, men intet forbindes til m2, der blot bruges som samler (går ud fra at man ikke samler noget med muffer bag ved lampeudtag? Eller hvad havde man gjort hvis der skulle flere mellemledere videre til andre lampesteder?)

Så i dette tilfælde har jeg brug for et 5 pol lampested? 

Kan se at både brun og sort bruges som tændledning, er det lovligt?

Man samler tit og ofte noget med muffer bag et lampeudtag... 
Hej mfrost,
Tak for svar.

Er det korrekt som jeg skriver ovenfor vedr. forbinding af ledningerne i billedet, eller skal den tændledning, der går videre til næste lampested, samles med en muffe bagved da den så intet har med dette lampested at gøre? Og er det 4 eller 5 pol jeg i dette tilfælde har brug for?

Hvis der nu fx er en masse nulledere, så kan det jo være svært at få dem alle samlet i lampestedet. Samler man så med en muffe bag og så blot fører en af ledningerne fra muffen ned til det pågældende lampested?

Er det lovligt, at der er brugt både brun og sort som tændledning? 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også