Ubeskyttet elektrisk kabel igennem omfangsdræn

Hej,
Jeg hadde problemer med fugt på sokkelen, og det vidste seg, at det sidder noget og blokkerer omfangsdrænet.  Jeg prøvede at udgrave problemstedet, som sidder lige under elmåleren.  Jeg har funnet et helt ubeskyttet kabel måske 20cm under belægning (så vidt jeg forstår, dette skal fikses).  Kablet fører til et metalrør/stykke som går lige igennem omfangsdrænet (se vedlagte billeder).  I denne forbindelse har jeg masser af spm:

1.  Er det en jordledning?  Kan den bare afkobles fra jorden og flyttes 10cm ett eller annet retning udenfor drænet?
2.  Kan ledningen dækkes med en dækplade eller skal den gå i et rør?
3.  Drænet ligger kun ca 60cm under fladen.  (Det er pga kloakkledningen som ligger kun ca 1m under jorden - huset sidder på lav grund.)  Er det tilstrekkelig, eller skal det hele graves mer?
4.  Drænet er kun 65mm og ser å ikke være dækket med geotekstil.  Hvor problematisk er det?

Jeg håber, at noen kunne besvare i hver fall visse af overstående.  På forhånd mange takk.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kablet går til et jordspyd. Det er jord i din el installtion

Det ligner umiddelbart et 6/10kvadrat kabel, det er din hovedforsyning (at den kører til el måler afslører den nu også)
Kablet skal have et dækbånd, men udover det er der intet problem i hvordan det er udført.
Edit.
Det tynde af kablerne er et jord kabel korrekt. 
Takk for jeres hurtige svare.  Problemet er jo at jordspyden går lige igennem omfangsdrænet, som jeg kan ikke spule av denne grund.  Kan jeg flytte spyden for at undgå omfangsdrænet?
Ja den kan godt flyttes, det ser ud til at jordspyddet er sat efter at der er lavet omfangsdrænet og da man bankede jordspyddet ned så har det præcist ramt dit omfangsdrænet det kan dog være svært at få op, men kan blot banke et nyt ned og bruger egent tilkoblingsmateriel.
er meget nemmere at skære drænet over og samle det igen udenom spydet
Annonce
I min verden nej..... men nu arbejder jeg heller ikke med drænrør til daglig😊
Men drænet skal jo skæres uansett pga skader, ikke sant? 
ja , det skal det
har du ikke lige det rigtige til at samle med  kan du tage et stykke 110 kloakrør  og stoppe enderne ind i
bare sørg for at pakke noget omkring ,så der ikke kan komme sand ind
Supert, mange takk for hjelpen!
Du behøver nu ikke skille drænet af, bare for det hul. Hvis du kan hive jord spyddet op, så er det ganske ok at lægge et stykke plastik omkring røret, og så pakke jord omkring.
er der store skader på drænet , ville jeg nok skære det lige over. Og samle med en egnet muffe. Den kan du få hos de fleste vvs sælgere. Mål diameter på dræn slangen. Er det en DS slange er den nem at få. Er det en "ukurant" kan det være lidt mere besværligt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis