Udskiftning tagnedløbsbrønd

Min tagnedløbsbrønd (beton) er knækket. Den skal udskiftes med et nyt "fag" i plast. Jeg tænker at jeg skal bruge en overgangsmuffe som denne (se billede nederst) - men jeg kan for min død ikke få dimensionerne til at passe med mit eksisterende betonrør / betonmuffe. Brøndens rør (spids ende) er ca. 265 mm i diameter (målt 830 mm omkreds). Så muffen må være ca. samme størrelse. Det passer jo ikke med en overgang med diameter (Du) 207 mm? Jeg kan ikke finde nogen større overgang... Nogen gode råd?

Min tagnedløbsbrønd (beton) er knækket. Den skal... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det med 100 % tæthed har ikke den store betydning her. Det er jo regnvand, og til faskine. Så der er hverken forurenings eller rotte problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan godt se at det er lidt dybt at grave, men starter man fra toppen kommer man jo lige pludselig der ned  
Måske passer dette opføringsrør  LINK   indvendigt i den næste muffe så man kan støbe det fast, men er ikke helt sikker på dimensionerne. Hvis det passer kan man lave en påboring og sætte en in-situ i til bøjningen og finde et låg til toppen.

På side 11 her LINK  kan du se hvad jeg mener med påboring og insitu

Eller sæt en top på LINK


Bare kald mig BBB 
lige et lille fif
når du skal have toppen af , så slå det i små stykker fra toppen , og slå fra yderside mod midten , så er det nemmere at undgå skader på det der skal blive tilbage 
... og nu er det så man bliver rigtig glad for sit netværk... På trods af alle jeres gode råd herinde var jeg efterhånden ved at opgive projektet og ringe til vore kloakmand og betale hvad det så måtte koste (selvom jeg ikke har råd)...
Som en sidste udvej ringede jeg til nogle venner som kender alt og alle indenfor alle brancher. Og jo da, deres gamle nabo (som jeg da også har mødt nogle gange) er da kloakmester, og jeg måtte gerne ringe til ham for at få noget vejledning!
Jeg forventede at kunne få rådgivning... men næh nej, han kommer da lige og fikser det på torsdag :-)
Så vidt jeg forstod bliver den nye PVC del bare støbt sammen med det gamle i beton. Som det også blev foreslået ovenfor. Men heldigvis udført af en professionel - så kan jeg vist sove trygt ;-)
Tak for alle jeres svar og råd!
bredker skrev den 07-12-2020 18:50:43

lige et lille fif
når du skal have toppen af , så slå det i små stykker fra toppen , og slå fra yderside mod midten , så er det nemmere at undgå skader på det der skal blive tilbage 

 Det kunne jeg jo gøre inden han kommer på torsdag? Så der er "ren r.. at trutte i" for ham :-)

Super. Tag gerne et billede af løsningen så lærer vi alle måske noget nyt

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis