Udskiftning tagnedløbsbrønd

Min tagnedløbsbrønd (beton) er knækket. Den skal udskiftes med et nyt "fag" i plast. Jeg tænker at jeg skal bruge en overgangsmuffe som denne (se billede nederst) - men jeg kan for min død ikke få dimensionerne til at passe med mit eksisterende betonrør / betonmuffe. Brøndens rør (spids ende) er ca. 265 mm i diameter (målt 830 mm omkreds). Så muffen må være ca. samme størrelse. Det passer jo ikke med en overgang med diameter (Du) 207 mm? Jeg kan ikke finde nogen større overgang... Nogen gode råd?

Min tagnedløbsbrønd (beton) er knækket. Den skal... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du havde set hvor tit vi må ud og rede den slags amatørarbejde , ville du nok ændre mening
bredker skrev den 02-12-2020 21:02:10

hvis du havde set hvor tit vi må ud og rede den slags amatørarbejde , ville du nok ændre mening

 Nu blev det ikke spurgt om min mening, for den er det bør man lade en autoriseret kloakmester tage sig af, og er den tilsluttet offentlig kloak/regnvands system, må man jo heller ikke rode med det selv.




Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 02-12-2020 20:33:36

Jeg ror da ikke du skal bruge overgangs stykker.
Jeg ville grave hele nedløbs brønden op, og erstatte det med den nye i plast. Så er det et spørgsmål om hvilken afgangs rør der er. Er det cementrør så skal der bruges en mindre overgangstykke.

 Uanset om jeg fjerner 1, 2 eller 3 fag af brønde og/eller rør, så skal ender jeg med beton/cement... Alt kloak er fra 1967... Og jeg ved ikke lige... at grave endnu 1,5 m. ned i lerjord bare for at finde et mindre cementrør jeg skal lave samling til? Giver ikke rigtigt mening for mig?

je_ns skrev den 02-12-2020 20:59:52

Brug af fernco overgangsmanchet kræver jo så muffen skæres af betonrøret, det kan jo også være en udfordring, for den glade amatør.

 Ja tak jens ;-) Og jeg kan da heller ikke se hvad det nye plastrør skal "hvile" på?

je_ns skrev den 02-12-2020 21:19:03

 Nu blev det ikke spurgt om min mening, for den er det bør man lade en autoriseret kloakmester tage sig af, og er den tilsluttet offentlig kloak/regnvands system, må man jo heller ikke rode med det selv.



 Det er den ikke :-) Den går ud i en faskine... ja vildt, synes jeg... da dette er etableret i 1967? Men jo, det viser tegningerne. Regnvandet ledes IKKE i kloak, den ledes ud i faskine. Men det ville jo være dejligt hvis bredker ville fortælle hvad det er der går galt med "de gammeldags" overgange - og for de glade amatører...

Annonce
bredker skrev den 02-12-2020 20:33:20

 den er netop lavet til det

du skære kraven af betonrøret så du har 2 spidsender
den gamle type du viser ser vi gang på gang at det går galt for amatøren
jeg bruger dem selv en hel del gange om året når jeg renover kloakanlæg

 Jeg kommer ikke til at skære muffen af. Er bange for at det vil ødelægge mere end der allerede er i stykker.Måske du kan fortælle mig hvad der går galt med "den gamle type" for amatørerne? Og om det er de rigtige elementer jeg kigger på?

hvis den allerede er i stykker , så SKAL du skære den af
i de fleste tilfælde vil den gamle type bare hoppe af igen  hvis de da ellers lykkedes for dig at få den i
gummipakningen er ret speciel at få på da den er dråbeformet og skal rulles på samtidig med overgangen
lykkedes det for dig , ser vi tit at muffen så er revnet , så er der jo kun en vej så
Tror egentligt at du er lidt på det forkerte spor med de overgange du viser. De er beregnet til at lave overgang på betonrør og ikke til opføringsrør på brønde.

Det er selve tilløbet til brønden der er knækket, så du skal skifte selve overrøret på brønden. Det findes der (vist ikke) ikke overgange til.Måske kan du finde et opføringsrør i pvc du kan sætte på brøndbunden, men det er lidt en fusker løsning og vil muligvis så kræve et nyt dæksel samt en påboring på pvc røret så det bliver hurtigt dyrere.
Bedre er at grave hele brønden op og skifte den til brønd du også viser, og der vil du self så skulle samle på en muffe til et 100 betonrør. Der kan du bruge en overgang til bt.muffe eller som der er skrevet endnu bedre med en fernco, da overgang til muffer tit ender med at blive utætte alligevel.

Så skift brønden og skær muffen af betonrøret så du kan få en fernco på.


Bare kald mig BBB 
bredker, BBB - tak for jeres svar.
Jeg vil være helt sikker på at vi taler om det samme. Jeg har nu taget et billede ned i brønden og nyt billede af det øverste stykke udefra, som er revnet flere steder og skal skiftes. Jeg har også lavet en tegning med målene.

 Der er 200cm ned til bunden af brønden (så vidt jeg kan mærke). 180cm ned til hvad der føles som sand, og 170cm ned til vandoverfladen. Rørets indre diameter er ca. 200mm og ydre ca. 264mm. Det er samlet af 3 stykker, som det forhåbentlig kan ses på billedet (det nederste stykke er også selve brønden, jeg kan i hvert fald ikke se flere samlinger før vandoverfladen).
Målt indvendigt i røret er det øverste stykke ca. 65 cm langt, inkl. muffe (hvor dækslet sidder). Det mellemste stykke er ca. 35 cm fra øverste stykke rør slutter til mellemste stykke rør slutter. Det nederste stykke incl. brønd er altså ca. 100cm til bunden.
Det øverste stykke skal fjernes og skiftes. Det er det stykke, som jeg har gravet ud, og som ses på det andet billede. Det øverste stykke går ned i mellemstykkets muffe, og målt udvendigt er der ca. 57-58 cm til overkanten af mellemstykkets muffe. Det øverste rør går altså ca. 7-8cm ned i mellemstykkets muffe.

Jeg ser det ikke som en mulighed at grave mere end 2 meter ned og skifte hele brønden osv. Jeg håber altså at der findes "noget" som jeg kan skifte det øverste stykke ud med. Det handler jo ikke om selve brønden, men om et stykke opføringsrør (?) med "udgang" til nedløbsrør og et dæksel for oven. Og så naturligvis samlingen (overgang) mellem det gamle opføringsrør (pt. med muffe) af beton, og det nye rør i plast.

Jeg hører jer sige, at det bedste er at bruge en Fernco. Men kan jeg bruge den fra opføringsrør til opføringsrør? Altså, grave lidt mere ud, skære muffen af mellemstykket, og så bruge en Fernco til overgang til et opføringsrør i plast?
I givet fald, er det så VVS nr. 192545130 jeg skal bruge? Og med et nyt 200mm opføringsrør i plast?

Alternativet er overgangsstykker til betonrør med muffe.Igen – kan de bruges fra opføringsrør til opføringsrør? Wavin har 2 typer (jeg har vist billeder med mål tidligere):

1. VVS nr. 195090160
Jeg har læst, at ”overgangen presses ind i muffen på betonrøret med gummiringen imellem”. Med en ydre diameter på 207mm bliver det vel egentlig ned i røret (200mm), men med gummiringen lukkende mod muffens kant?

2. VVS nr. 192618000
Ydre diameter 264mm passer med betonrørets ydre diameter. Men det ser ud til at være beregnet til glatte PVC rør – jeg har forstået at man skal bruge ”riflede” rør (korrugeret?)

Det næste problem er så at finde det rigtige rør og ”top” med udgang til nedløbsrør og et dæksel…

ved ikke om man stadig kan få overdelen i beton
alternativ  så tag en tagbrønd , skær den del af du har behov for , støb den fast i kraven
det er ikke den bedste måde at gøre det på , men vil fungere
og så får du automatisk en studs til nedløbsrøret

og til alle dem der vil påstå at den ikke vil blive tæt , det er meget lidt der kan sive ud , og samlingen er jo over vandlåsen
og der er intet krav om at den skal være tæt til regnvand
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis