Kabelføring til lysarmaturer

Hej
Jeg har trukket almindeligt 3x1,5 bag troldtektspladerne i mit værksted. Der skal nu lysstofsarmaturer op. Jeg regner med at bore et hul i troldtekten og føre kablet til armaturet.
Er det okay at føre kablet “igennem” armaturet når jeg skal sløjfe til det næste armatur? Eller bliver der for varmt inde i armaturet? Jeg kunne selvfølgelig også bare føre begge kabler ud i samme ende af armaturet, men det er der ikke rigtigt plads til.
Hej Jeg har trukket almindeligt 3x1,5 bag... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er du enig med de andre i at jeg bør lave lampesteder hele vejen rundt? 
Ja, håndværksmæssigt ville det være det pæneste, og samtidig giver det muligheden for at ændre armaturtype uden at rive hele loftet ned.

fase
Tak for svarene.
Løsningen må blive at jeg hiver pladerne ned de 6 steder, og monterer loftsdåser. Fører kablerne i disse. Får elektrikeren til at komme og montere lampeudtag. Hænger lamperne op ved siden af udtagene med et alm. lampeledning.
er det en dåse som denne jeg skal bruge? https://www.wattoo.dk/elartikler/lauritz-knudsen/lampemateriel/loft-vaegdaaser
og kablerne jeg har trukket (3x1,5) skal bare føres ind i dem.

Du skal ikke hænge armaturerne ved siden af lampeudtaget, men montere det går hen over udtaget. Der findes udtag, som kun stikker 2 mm ud Lampeudtag, hvis armaturet ikke kan dække dåsen.

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2020 13:15:06

Du skal ikke hænge armaturerne ved siden af lampeudtaget, men montere det går hen over udtaget. Der findes udtag, som kun stikker 2 mm ud Lampeudtaghvis armaturet ikke kan dække dåsen.
​okay. Så dåsen skal sådan set være midt over armaturet? De armaturer jeg har, er der godt nok ikke plads til at kablet kan komme ind fra bagsiden, kun enderne. Men måske jeg skulle købe nogle nye LED i samme omgang. 
Du har ikke beskrevet armaturerne, så det kan der ikke rådgives om. Ideen med armaturer med LED rør lyder udmærket, men du kan sikkert bare skifte rørene til LED.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-12-2020 13:26:00

Du har ikke beskrevet armaturerne, så det kan der ikke rådgives om. Ideen med armaturer med LED rør lyder udmærket, men du kan sikkert bare skifte rørene til LED.
Som jeg skrev. Det er nogle ældre (10år?) armaturer. Er der på nyere armaturer mulighed for at montere kablet fra bagsiden?

 

Har du ikke et billede af armaturet? Nogle grundarmaturer har en blanket, som kan fjernes, så der er adgang til at montere dem med adgang til installationen gennem bunden.

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2020 13:31:24

Har du ikke et billede af armaturet? Nogle grundarmaturer har en blanket, som kan fjernes, så der er adgang til at montere dem med adgang til installationen gennem bunden.

 Jeg er ikke lige hjemme, så har ikke billeder. Det er alm. billige 1x36w på 120 cm.
jeg forestiller mig at lampestedet vil blive synlig under armaturet, da det ikke er ret bredt

Det lyder som om du har nogle gamle armaturer med spole, kondensator og lysstofrør.
Bruger du LED rør, så vil jeg anbefale dig at få elektrikeren til at bygge dine armaturer om til LED, så du ikke har ekstra forbrug på ballast, kondensator m.m, som er der overflødigt, nu hvor du ikke skal bruge dem til fluorescerende lys.

Hvis det er de gamle runde lamper med en "grill" nedad, så er det svært at få dem til at dække for lampe udtaget. 

 

Hvis jeg nu skulle købe nogle nye LED armaturer til formålet, er der så nogen forslag? Gerne dæmpbarre :)
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis