Vandbaseret gulvvarme - svært ved at holde en god rumtemperatur

Hej

Jeg har fået lagt vandbaseret gulvvarme i et ca. 35 m2. rum, men kæmper med at holde en jævn temperatur (pt. indstillet til 24 grader) temperaturen ligger typisk og svinger mellem 22 og 24 - og det virker til at det ofte tager flere timer at ramme de omkring 24 grader, efter temperaturen har været sænket over natten.

Overflade temperaturen er ca. 27 grader på laminatgulvet, så har svært ved at hæve den yderligere.

Hvad mon det skyldes.... dårlig isolering?

God dag.
Hej Jeg har fået lagt vandbaseret gulvvarme i et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så så.. Hold nu lige den gode tone, som dette forum holder godt fast i, ikke.
Enig, kommentaren gav ingen værdi,  men ignorer det blot 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lyder som om din rum termostat kalder forkert på varmen, så når du når 24, kalder den først igen når du er nede på 22.
Dernæst kan det være pga. For begrænset flow i dine kredse. Når du kun har 3 grader diff. Temo fra gulv til rum temp, skal der meget vand igennem for at levere energi nok.

 

Lyhne skrev   Så så.. Hold nu lige den gode tone, som dette forum holder godt fast i, ikke.
enig, kommentaren gav ingen værdi,  men ignorer det blot ........citat slut
Det var da et ærligt svar som Inno skrev , lidt desperat , men det er da forståligt , det var da i en god tone , endda morsomt med en benzindrevet hestevogn , mange her i L D S vil kun have svar der passer ind i deres verden , og bliver noget fornærmet når svaret ikke var hvad der var forventet , og hvis men konsekvent ignorer ubehagelige synpunkter så kommer man ikke videre men låser sig selv fast i sin egen liile verden , forsat god søndag...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Steensen skrev den 29-11-2020 10:02:56

Lyder som om din rum termostat kalder forkert på varmen, så når du når 24, kalder den først igen når du er nede på 22.
Dernæst kan det være pga. For begrænset flow i dine kredse. Når du kun har 3 grader diff. Temo fra gulv til rum temp, skal der meget vand igennem for at levere energi nok.

 Ok tak for svar. Men tænker man ikke flowet er ok nu overflade temp er 27 grader jævnt på det meste af gulvet?


kan sagtens sætte mere flow på pumpen, tænkte bare ikke det var nødvendigt nu gulvet rent faktisk får en fin temperatur. (Den temperatur laminat gulvet kan holde til
Jeg er helt enig.
Hvis gulvvarmen leverer stabil varme, og kan blive 27 grader, lader det til problemet kunne være isoleringen, er da et bud🙂
Har du overvejet en termografering? 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 29-11-2020 17:10:10

Jeg er helt enig.
Hvis gulvvarmen leverer stabil varme, og kan blive 27 grader, lader det til problemet kunne være isoleringen, er da et bud🙂
Har du overvejet en termografering? 

 Jeg har faktisk haft en ude med termografering tidligere, som sagde at der som udgangspunkt ikke var en hel masse at kigge på, nogle få steder på loftet lå det ikke ordentligt, og han ville anbefale at få det lagt om. Synes bare det er vildt, hvis det er dét der kan forårsage det. Men måske suser der mere varme ud den vej end man lige regner med.

Ja, det lyder da mærkeligt, hvis ikke han i det mindste prøvede at sælge noget 😄

Man siger vel, at der forsvinder mest varme opad, herefter til siderne, mindst nedad.
Har du forresten 27 grader på det meste af gulvfladen?  Og er så ikke i stand til at holde de 24 grader i rummet?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Forsøg med termografering af dit gulv, hvis du ikke har jævn temp over alt, kan det lave lidt ballade.

 

lyhne1 skrev den 29-11-2020 21:31:23

Ja, det lyder da mærkeligt, hvis ikke han i det mindste prøvede at sælge noget 😄

Man siger vel, at der forsvinder mest varme opad, herefter til siderne, mindst nedad.
Har du forresten 27 grader på det meste af gulvfladen?  Og er så ikke i stand til at holde de 24 grader i rummet?

 Yes det meste af gulvfladen er ca. 27 grader. Noget køligere på gulvet foran terrassedøren.

Hvis ikke problemet er relateret til gulvvarmen, kan det vel udelukkes?

Du nævner selv, at loftisolering kan forbedres..
Vinduesparti, kunne også være en mulighed, jeg har en KPK-facadedør der er noget nyere, men med 2-lags glas, den er altså ret kold, hvis dit vinduesparti er lige så koldt, kunne det også godt give nogle store udsving.
du nævnte mulig fejlmontering.. Hvad tænker du?

Jeg kom også lige til at tænke på, om temperaturudsvingene er noget du kan mærke? Eller noget du måler? Og hvor du måler det? (Via gulvvarmetermostaten, måske?)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis