Køler min nye fjernvarmeunit nok?

Hej alle,

Jeg har fået installeret en ny Danfoss ECL310 unit. Det virker fint - og huset er udmærket varmt. Men er kølingen god nok? Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal tolke grafen - nogen holdninger til det?

Ser ud til at nu hvor der er 6.2 grader udenfor, tager den 48.5 grader ind, og smider 41.0 grader retur. Det er vel kun en køling på 7.5 grader - er det normalt?

Hej alle, Jeg har fået installeret en ny Danfoss... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ValbyPetter skrev den 28-11-2020 22:38:45

 Er det ikke det, vi kan se her? Og det ser jo ud til at være væsentligt forbedret nu - hvis den tager 48.9 grader ind og smider 25.5 tilbage - er det ikke sådan, man læser det?


 Nå - jeg var nede og læse på måleren fra Hofor også - og kan det passe, at jeg tager 74 grader ind - og smider 25 grader tilbage? Så jeg køler 50 grader? Og at jeg altså ikke kan bruge grafen ovenfor til at vurdere kølingen på systemet?

jeg tager 74 grader ind - og smider 25 grader tilbage? Så jeg køler 50 grader? Og at jeg altså ikke kan bruge grafen ovenfor til at vurdere kølingen på systemet?
Hvis din måler viser 74° ind og 25° retur er din afkøling på 49°. Det er en særdeles fin afkøling.
Så vidt jeg kan se, er grafen en indstilling på regulatoren til at justere fremløbstemperaturen efter udetemperaturen. Så med mindre du vil ændre på din fremløbstemperatur til centralvarmen, behøver du ikke gøre noget ved den.

fase
Temperaturaflæsninger og graf et to forskellige ting. Grafen er "det optimale" som styringen er indstillet på. Noget andet er hvad det er i praksis.
Temperaturaflæsningerne i Hofors måler kan du stole på. 74 grader ind er en flot temperatur, det giver mulighed for virkelig god afkøling. Du må "brænde" dig når du berører røret hvor det ikke er isoleret. 25,5 grader retur - det er flot. Det er vel ikke lige målt mens "konen" var i bad? Varmeveksler til brugsvand plejer at give meget koldt returvand til fjernvarmeselskabet.
Har du fået styr på returtemperaturen på alle radiatorer?
Du må også kunne aflæse nogle temperaturer på EDL-styringen.

Søren O
Søren O skrev den 29-11-2020 12:10:01

Temperaturaflæsninger og graf et to forskellige ting. Grafen er "det optimale" som styringen er indstillet på. Noget andet er hvad det er i praksis.
Temperaturaflæsningerne i Hofors måler kan du stole på. 74 grader ind er en flot temperatur, det giver mulighed for virkelig god afkøling. Du må "brænde" dig når du berører røret hvor det ikke er isoleret. 25,5 grader retur - det er flot. Det er vel ikke lige målt mens "konen" var i bad? Varmeveksler til brugsvand plejer at give meget koldt returvand til fjernvarmeselskabet.
Har du fået styr på returtemperaturen på alle radiatorer?
Du må også kunne aflæse nogle temperaturer på EDL-styringen.

 Har lige kigget igen på Hofor måleren. 76 ind og 28 ud - så det lyder jo rigtig pænt.

Returrør er kolde på de fleste radiatorer og semivarme på to af dem - er det meget afgørende, at de alle er kolde?

Er det ikke realistisk, at det har noget at gøre med mine ECO2 termostater? Altså at jeg kører med ujævn varme på forskellige radiatorer i huset? Eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
Har forresten lige tjekket rørene fra den ene radiator i stuen - kan se rørene i kælderen. De går til to forskellige rør - så systemet må vel være tostrenget?
Annonce
Ja, med den afkøling har du helt sikkert et to- kreds anlæg.
Nogle fjernvarmeselskaber præmierer for god afkøling, så varmen bliver billigere jo bedre afkøling. Du kunne jo undersøge om det gælder hos jer. Hos os skal vi mindst have 25 grader afkøling, ellers koster det 1% ekstra for hver grad manglende afkøling. Hos os er fremløbstemperaturen desværre sjældent over 62-63 grader.
Har du forskellig temperatur i de forskellige rum, er det vigtigt at lukke dørene imellem rummene. Er der flere radiatorer i hvert rum, skal radiatorerne være indstillet end.

Søren O
Er det ikke realistisk, at det har noget at gøre med mine ECO2 termostater? Altså at jeg kører med ujævn varme på forskellige radiatorer i huset? Eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
Du kan sagtens køre med forskellig temperatur i hvert rum, det har ikke noget med dine ECO2 termostater at gøre, men så skal du, som Søren skriver, holde dørene lukkede, fordi ellers vil den termostat, som er indstillet til højeste temperatur, forsøge at varme resten af rummene op. Det medfører, at de andre termostater lukker for varmen og radiatoren, hvor termostaten har højeste indstilling, prøver at varme resten op. Det medfører at termostaten lukker helt op, og du får en dårligere afkøling.



fase
Tusind tak for svarene begge to. Jeg var ved at gå lidt i panik midt i tråden her - men det ser jo ud til, at alt er i den skønneste orden for et hus fra 1969. Og det virker til, at en ny fjernvarmeunit har taget os fra et helt vanvittigt forbrug med max 5 graders køling (aflæst på anlægget) til nu at være rigtig fornuftig.

Tak igen - virkelig fornemt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis