Køler min nye fjernvarmeunit nok?

Hej alle,

Jeg har fået installeret en ny Danfoss ECL310 unit. Det virker fint - og huset er udmærket varmt. Men er kølingen god nok? Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal tolke grafen - nogen holdninger til det?

Ser ud til at nu hvor der er 6.2 grader udenfor, tager den 48.5 grader ind, og smider 41.0 grader retur. Det er vel kun en køling på 7.5 grader - er det normalt?

Hej alle, Jeg har fået installeret en ny Danfoss... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 27-11-2020 15:16:50

Du skal sørge for KOLDE afgangsrør ved ALLE radiatorer. Blot en enkelt radiator med varm afgang kan helt ødelægge din afkøling.
Et et-strengs anlæg er et system hvor fremløbsrøret går hele vejen rundt i huset, og til sidst ender som retur ved "fyret". Radiatorerne tilsluttes dette ene rør med et t-stykke ved radiatorens fremløb og radiatorens retur. Det bevirker at hvis alle radiatorer er lukkede cirkulerer vandet blot rundt i røret helt uden afkøling. Åbnes der for radiatorerne vil de sidste radiatorer på strengen få væsentligt koldere fremløbsvand end de første på strengen.

 Ok - spændende. Men hvordan i alverden sikrer jeg et koldt afgangsrør ved de radiatorer, der ikke har det?

For at få "koldt" returvand fra dine radiatorer, så skal gennemstrømningen i radiatorerne begrænses så vandet kan nå at blive afkølet tilstrækkeligt. Det kan gøres med indreguleringsventiler på hver enkelt radiator.
Det ligner en Gemia-termix unit du har -sidder der ikke et typeskilt.

Søren O

Der var fint. Men er der en skala på motorventilen markeret med rødt og, hvad viser den. Bare wet billede af den set forfra.

fase
Søren O skrev den 27-11-2020 15:39:13

For at få "koldt" returvand fra dine radiatorer, så skal gennemstrømningen i radiatorerne begrænses så vandet kan nå at blive afkølet tilstrækkeligt. Det kan gøres med indreguleringsventiler på hver enkelt radiator.
Det ligner en Gemia-termix unit du har -sidder der ikke et typeskilt.

 Du har ret - det er en Gemia-Termix - står jo lige på forsiden. De indreguleringsventiler - er det noget jeg selv kan skifte, eller noget jeg skal have en professionel til?

Annonce
S. Fabrin skrev den 27-11-2020 15:40:09

Der var fint. Men er der en skala på motorventilen markeret med rødt og, hvad viser den. Bare wet billede af den set forfra.

 Så vi nærmer os - spændende!

Fint billede af regulatoren. Det med radiatorventilerne tager vi bagefter. Nu skal der først varme på systemet, og så begynder vi at regulere. Du skal lige have alle radiatorer til fungere, så får du sikkert kølet dit vand bedre af.

fase
S. Fabrin skrev den 27-11-2020 15:54:34

Fint billede af regulatoren. Det med radiatorventilerne tager vi bagefter. Nu skal der først varme på systemet, og så begynder vi at regulere. Du skal lige have alle radiatorer til fungere, så får du sikkert kølet dit vand bedre af.

 Men kan der være noget med, at jeg har sat Danfoss ECO2 på alle radiatorer - pånær gulvvarmen i kælderen? Der er nogle rum, der bliver holdt kolde det meste af dagen nemlig

Vi skal lige have styr på hvilke temperaturer dit anlæg kører med nu.
Hvad er temperaturen på fremløb og retur fra fjernvarmeselskabet?
Hvad er fremløbs- og returtemperatur fra dine radiatorer?

Søren O
Søren O skrev den 27-11-2020 17:38:56

Vi skal lige have styr på hvilke temperaturer dit anlæg kører med nu.
Hvad er temperaturen på fremløb og retur fra fjernvarmeselskabet?
Hvad er fremløbs- og returtemperatur fra dine radiatorer?

 Er det ikke det, vi kan se her? Og det ser jo ud til at være væsentligt forbedret nu - hvis den tager 48.9 grader ind og smider 25.5 tilbage - er det ikke sådan, man læser det?

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis