Kraftige vinkelbeslag eller lignende?

Hej alle!

Jeg har købt et par vitrineskabe (på ca. 45 kg. hver), som jeg håbede at kunne hænge på væggen. Sagen er blot den, at der ikke umiddelbart er mulighed herfor. De måler hver 40 cm. i dybden og ellers 80x80 cm i højden og bredden.

Så jeg gik og overvejede, hvordan man så kunne få dem op at hænge. Der er selvfølgelig en løsning med nogle gode stærke hyldeknægte, men jeg tænker, at det vil tage sig pænest ud, hvis jeg kan skjule ophænget.

Derfor overvejer jeg at hænge dem op via et par vinkelbeslag på hver. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde noget på nettet, der ser ud til at kunne bære sådan en konstruktion.

Er det muligt at købe nogle kraftige vinkelbeslag, der kan løse denne opgave? Og ved I hvor?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smid et par foto ind af skabene 

Mvh. Christian M
 

Prøv at søge på "French Cleat" på youtube.
Det er nemt at lave og kan bære rigtigt tunge ting, hvis ellers de bliver lavet og anvendt rigtigt.
Jeg havde nogle lavet i metal, der holdt et sæt højttalere der vejede lidt over 50 kilo stykket.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret. Jeg overvejede faktisk den her 'french cleat'-løsning - eller som jeg kalder den 'ophæng a la Trævarefabrique'   

Men da det er et par pænt transparente skabe, så vil også dette ophæng blive synligt. Så derfor overvejer jeg 2 x vinkelbeslag på hvert skab - såfremt man altså kan få nogle, der kan understøtte skabene på forsvarlig vis.

Men måske er det faktisk en pænere løsning end mit alternativ til ovenstående (nemlig hyldeknægte), så tak for at nævne det.   

Jeg har vedhæftet et billede af et skab herunder, så I kan se, hvad jeg har at bokse med. 

Du kan jo sagtens lave "cleaten" så den er samme bredde som den øverste ramme(og dermed skjult set forfra).
Så skal du bare have en stump i bunden der er samme bredde, så skabet ikke hænger skævt.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Måske et par beslag som disse kan bruges?
https://www.beslagskassen.dk/ophæng_hængeblik_hægtebeslag-c-34_128.html?bgsid=f5eda6fc1daab70277320f2680c0125f

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Anders K skrev den 22-11-2020 15:56:10

Måske et par beslag som disse kan bruges?
https://www.beslagskassen.dk/ophæng_hængeblik_hægtebeslag-c-34_128.html?bgsid=f5eda6fc1daab70277320f2680c0125f

 Det er bestemt ikke nogen dum idé. 

Der står dog bare følgende om disse beslag:
"Hængeblik/hægtebeslag kan anvendes til ophæng af f.eks. billedrammer, spejle eller opslagstavler."
Det gør mig noget nervøs, da dette er meget lette ting. Med den beskrivelse in mente tænker jeg ikke umiddelbart, at de kan bære 45 kg. + indhold.
Jeg tror nu nok de kan holde, det er jo bare et spørgsmål om hvor kraftige skruer du bruger i hhv. skab og væg. Stålophænget går i hvert ikke i stykker

Med venlig hilsen

Anders

PinkHenrik skrev den 22-11-2020 14:11:06

Du kan jo sagtens lave "cleaten" så den er samme bredde som den øverste ramme(og dermed skjult set forfra).
Så skal du bare have en stump i bunden der er samme bredde, så skabet ikke hænger skævt.  

 Ja? Hvis det holder kan det være en god løsning - omend det kommer til at hænge lidt ud fra væggen.

Selve rammen på skabene er 45 mm. bred, så vil jeg kunne tage fx noget forrammetræ med en bredde på 45 mm, skære det i smig og så montere via de to stykker (+ et ekstra stykke forneden, så det ikke hænger skævt)? Altså - er det nok til at holde til belastningen på 45 kg + det løse?

Anders K skrev den 22-11-2020 17:22:34

Jeg tror nu nok de kan holde, det er jo bare et spørgsmål om hvor kraftige skruer du bruger i hhv. skab og væg. Stålophænget går i hvert ikke i stykker

 Det kan du godt have en pointe i. Jeg vil lige undersøge det nærmere, så jeg føler mig lidt mere sikker. Det kunne være en optimal løsning, da skabene så vil hænge stort set i et med væggen og uden synlige beslag.

Skal det gøres rigtig lækkert, kan du jo stemme beslagene ind i træet, så rager skabet ikke længere ud.
Du kan overveje også at lade skabet hvile på en liste, du har malet og skruet fast i væggen. Så løber det i hvert fald ingen vegne. 


Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også