Trække kabel ud af væg

Hej Alle

Da drengen får en gamer computer skal jeg have trukket netvækskabel til hans værelse (og nok også flere værelser i huset).
Routeren -Der er skudt fiber ind i huset (et plans 70' villa med kælder) står selvfølgelig i den helt anden ende af huset.
Jeg har fundet ud af at alle værelser har en PL/PV? dåse indsat hvor der er et antenne kabel (tror jeg) i samt et elektrikker rør der går op (Hvor antenne kablet kommer ned i fra loftet) og et rør der går ned til kælderen (Det sidste kan jeg dog ikke komme igennem med et kabel.
Jeg tænker derfor at trække et kabel fra Routeren og op på loftet, lave en splitter derfra og så trække netværkskabler ned til de værelse der er brug for det og erstatte antennekablerne vi ikke bruger.
Kan det gøres med en pæn afslutning? Som det er nu sidder der jo bære et blændæksel på -Kunne godt bore et hul i dette men det bliver næppe pænt?
Tak for indput.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke har noget imod at beholde dækslet, kan du evt. sætte sådan en dåse lige over.

Eller sætte dåsen over hullet og så fixe resten omkring. Den er desværre ikke stor nok til at dække det hele, men det er tæt på

Ellers skal du lave helt om, så du kan få et fuga udtag i væggen, men så skal der også fixes noget omkring hullet.

 

https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase/

Du kan søge på rj45 dåse så kommer der andre sider frem, men de har lidt forskelligt derinde, du måske kan få til at passe over hullet

De enkelte tråde skal presses ned mellem to "klemmer". Bagsiden af et hobbyknivblad passer perfekt til at presse dem i, hvis ikke man har det rigtige værktøj

 

Det sidste kan jeg dog ikke komme igennem med et kabel.
Dåsen er en DVNdåse.
Du skriver, at du ikke kan komme igennem til kælderen. Hvordan har du prøvet at komme gennem til kælderen? Du skal ikke forvente, at du kan skubbe et kabel gennen røret, hvis du ikke kan se røret i kælderen. Har du en søgefjer og evt. en, der kan lytte i kælderen efter lyden af, hvor søgefjeren lyder til at være, så du  kan få fundet røret og komme igennem til kælderen, bliver du nødt til at sætte en switch, som også kræver en tilslutning til 230 V, på loftet og fordele derfra.


fase
De RJ45 stik jeg kender skal ikke have ledninger skubbet ned med værktøj. Der skal ledninger lægges ned i rette slids uden at de afisoleres ( farve efter tabel på stikket.) Og så skal låget klemmes på. Ledningsender der stikker ud klippes af. Så er der forbindelse .
Det er meningen at alle kabler skal gå enkeltvis ud til router i det omfang der er udgange nok. Vil man have en " fordeler " skal det som Fabrin skriver være en aktiv enhed. Altså f.eks. en switch som får et kabel fra router og så har tilstrækkelig antal udgange. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Som elmand skriver skal splitterne på loftet være en aktiv switch med strøm. Den har nok ikke alt for godt af at sidde der. Men hvis man kan leve med at den ikke holder alt for mange år er det ok.

Du skal tilgengæld være opmærksom på kvaliteten af de ting du bruger. Hvis du vil have glæde af din fiber så skal du trække ordentlige kabler (cat6) hele vejen.
Og stik både ved splitterne og ved enderne skal ligeledes være af høj kvalitet. Bare et enkelt svagt led i kæden kan sænke kvaliteten ret krsftigt. Sådan en billig dåse som der er vist billede af kan ikke anbefales, du skal købe en rigtig lk dåse eller lignende andet mærke hvor forbindelsen får en ordentlig kvalitet. 

Ask
Switche og accespoints kan sagtens sidde på et uisoleret loft mine har siddet 5 år nu uden nogen form for problemer 
mfrost skrev den 21-11-2020 11:42:58

Switche og accespoints kan sagtens sidde på et uisoleret loft mine har siddet 5 år nu uden nogen form for problemer 

 Ja det jeg mente var mere at de nærmere holder 5-7 år end 10-15 år. Frost og høj varme er ikke godt for chips.

Uden problemer er iøvrigt svært at definere her. Mange vil sige at hvis forbindelsen virker. Men du kan faktisk sagtens have et pænt pakketab på en switch uden det kan mærkes på en normal browsing eller streaming oplevelse. Ved gaming er den slags tilgengæld ret hurtigt et problem 

Ask
Tak for alle svarene.

Jeg havde håbet på at kunne trække et færdigt netværkskabel med et rj45 stik på gennem elektrikerrørene ved at binde dem sammen med de antennekabler der er ført igennem rørene i forvejen. Men efter at have prøvet er der akkurat ikke plads nok i de plast rør der ligger -Mangler ca. 1 mm :-(

Er godt nok ked af at skulle bore i det nyopsatte loft når der er trukket tomrør i alle rum...

Switchen kunne sagtens sidde ved siden af routeren og fordele derfra (et til tv, et i kælder og et på loftet) men det lyder umiddelbart ikke så godt med pakketab der kan mærkes ved gaming, da det jo er det der er hele ideen.
Træk et netkabel uden stik på og monter stikket når kablet er trukket.

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis