Strøm i tilbydning forbindes gennem en enkelt stikkontakt

Hej LDS

Jeg har fornyligt overtaget et hus hvor der (viser det sig) er lavet en del tvivlsomt gør det selv arbejde.

Jeg har haft en afbryder + stikkontakt (Fuga 2.5 modul med lysdæper øverst og stikkontakt nederst) stilt ad som havde en del kabler inde i dåsen. Målet var at skifte ramme og tangenter, men jeg opdagede at strømmen til halvdelen af huset (tilbygning fra 90'erne) er slukket når stikkontakten ikke er forbundet på præcis samme måde.

Mit spørgsmål er: Kan det virkelig være lovligt og sikkert at gang, 2 værelser og badeværelse i tilbygning får sin forsyning på den måde? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er der intet galt i. Der mangler dog måske en jordforbindelse i tilbygningen, alt efter præcis hvornår den er lavet.
Perfekt svar, mange tak for det!
Det er lovligt, men jeg er enig med dig i at det ikke er optimalt.

Steensen skrev den 12-11-2020 20:00:50

Det er lovligt, men jeg er enig med dig i at det ikke er optimalt.

Hvad mener du med, at det ikke er optimalt. Det er fuldt lovligt og teknisk er det også OK.

fase
S. Fabrin skrev den 12-11-2020 22:29:42

Hvad mener du med, at det ikke er optimalt. Det er fuldt lovligt og teknisk er det også OK.

Det er ikke optimalt da man så har tilbygningen sammen med de andre forbrugere på den samme sikring, og dermed er chancen for at at automat sikringen popper jævnligt større.

Annonce
 Kan det virkelig være lovligt og sikkert at gang, 2 værelser og badeværelse i tilbygning får sin forsyning på den måde?
Nu ved vi jo ikke, hvor meget der er koblet på den pågældende gruppe, så det er umuiligt at udtale sig om belastningen. Men hvis jeg skal forstå dit svar rigtigt, så mener du, at 2 værelser og et badeværelse bør have sin egen gruppe. Det er installationsmæssigt ligegyldigt, at rummene er placeret i en tilbygning.

fase
S. Fabrin skrev den 13-11-2020 22:08:00

Nu ved vi jo ikke, hvor meget der er koblet på den pågældende gruppe, så det er umuiligt at udtale sig om belastningen. Men hvis jeg skal forstå dit svar rigtigt, så mener du, at 2 værelser og et badeværelse bør have sin egen gruppe. Det er installationsmæssigt ligegyldigt, at rummene er placeret i en tilbygning.

Det er nok mere det faktum at forsyningen kommer specifikt via stikkontakten på en lidt kringlet måde mine øjne). Jeg bliver i hvert fald overrasket over at der ikke er strøm fordi jeg har skilt kontakten ad - så måske en samlemuffe inde i dåsen ville have overrasket mig mindre.

Jeg er dog ikke elektriker eller særlig kompetent med el eller installation, hvilket også er grunden til mit spørgsmål. 😀

Hvis der ikke rynket specielt på næsen af det herinde fra kan jeg dog såmænd godt ignorere den spidsfindighed.

Det er også min opfattelse, at du var overrasket over, at man kunne forsyne flere rum via en stikkontakt. Uden at kende dit hus vil jeg mene, at installationen bare er fortsat fra den nærmeste stikkontakt, da udvidelsen blev foretaget. Du vil finde lignede måder at fortsætte installationen på flere steder i dit hus. Det være sig forgreninger fra lampesteder eller gennem stikontakter. Det er en normal måde at opbygge en installation på. Om det havde været muligt at forsyne de tre rum fra et lampested, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender din installation. 

fase
Elektrikere gør alt hvad de kan for at spare en ekstra samlemuffe, da det er meget hurtigere at montere direkte i stikkontakten . Men en muffe ville nu heller ikke tjene noget formål. Forbindelsen gennem stikkontakten er lige så god som gennem en muffe.
At der er brugt en kronmuffe til at samle de blå ledninger, kunne dog godt få en til at tro, at installationen ikke er lavet af en elektriker. Ikke at der er noget galt med den, bare sjældent at en elektriker anvender dem.
Men igen, største problem i forhold til lovlighed kan være manglende jordleder. Afhænger af hvornår tilbygningen præcis er lavet.

Det er naturligvis ganske normalt som skrevet. Når man fører en gruppe videre, f.eks. fra fordelings gang til næste værelse, og der er afbrydere/stikkontakt  på begge sider af samme væg, så er det rationelt at trække tilslutningen igennem væggen. Så bruger man ca. 0,2 m kabel hvorimod man måske skal bruge 4 m fra lampested til næste lampested. Så en god og rationel måde.
Man kan ikke sige noget som helst om chance for overbelastning, det kommer jo an på hvor stor del af huset der er før denne afgrening til tilbygning.
Naturligvis øger det belastning, det gør det jo hver gang man sætter noget i en stikkontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis