Strøm i tilbydning forbindes gennem en enkelt stikkontakt

Hej LDS

Jeg har fornyligt overtaget et hus hvor der (viser det sig) er lavet en del tvivlsomt gør det selv arbejde.

Jeg har haft en afbryder + stikkontakt (Fuga 2.5 modul med lysdæper øverst og stikkontakt nederst) stilt ad som havde en del kabler inde i dåsen. Målet var at skifte ramme og tangenter, men jeg opdagede at strømmen til halvdelen af huset (tilbygning fra 90'erne) er slukket når stikkontakten ikke er forbundet på præcis samme måde.

Mit spørgsmål er: Kan det virkelig være lovligt og sikkert at gang, 2 værelser og badeværelse i tilbygning får sin forsyning på den måde? 

Hej LDS Jeg har fornyligt overtaget et hus hvor... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 13-11-2020 22:42:53

Men igen, største problem i forhold til lovlighed kan være manglende jordleder. Afhænger af hvornår tilbygningen præcis er lavet.

Den er lavet ca i 1996. Og nu du siger er der faktisk en stikkontakt med jord i badeværelset som så ikke er forbundet til noget.

Jeg kunne vel forbinde de to jord inde i dåsen?
noget tyder på at der ikke er trukket en jordleder med rundt i din installation...og det ikke lovligt hvis du siger at huset er fra 1996 !! der skal jord med rundt ligeledes er det ikke lovligt med en stikkontakt med et jord"hul" som ikke er forbundet, det kan give en falsk tryghed. 
nu er det ikke sikkert at hele din installation er ulovlig, for jeg kommer lidt i tvivl om det er hele huset der er fra 1996 eller blot tilbygningen.
hvad sagde din elrapport omkring den manglende jord, jeg går ud fra at der er lavet en sådan da du jo lige har overtaget huset
Huset er fra 1933, men er renoveret (inkl el) og lavet tilbygning i 1996.

Der er trukket kabler med jord, jeg mistænker bare den ikke er forbundet (da den ikke er forbundet i dåsen hvor der er ført videre fra via kontakten).
Efter 1. april 1994 er der krav om virksom beskyttelsesleder, med mindre det er en meget lille udvidelse af installationen (hvilket en tilbygning ikke kan siges at være)
At den ikke er forbundet i denne dåse, betyder dog ikke nødvendigvis at den mangler. Jordforbindelsen kan komme et andet sted fra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis