Hjemmelavet trappe

jeg er ved at renovere, og har i den forbindelse lavet en ny trappe, for at få mere luft omkring den. Derfor har vi lavet indhug i vangerne og heri skal trin ligge.
Trin er lavet af en egetræs bordplade der er savet ud på langs i de mål vi ønskede

Mit egentlige spørgsmål er, skal den del af trin der stikker ud over indhugget(hænger “frit”) have en skrue for at sikre de ikke knækker af?

Billedet herunder er sådan den kommer til at se ud, dog er den ikke skruet sammen her, bare lagt frem til syn

jeg er ved at renovere, og har i den forbindelse... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tænke på en sikkerhedsmargin. Jeg ved ikke hvad den er til trapper, men under 3 gange vil jeg ikke mene er sikkert. Der er stor sandsynlighed for at nogle vil skære hjørner i bunden eller toppen af trappen.

Trappen skal forøvrigt have gelænder for at være lovlig.  
Gelænder beskrives i BR18 som værn ved trapper
https://www.bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/02/Krav/58_60

JohnLarsen skrev den 26-05-2025 08:45:50

Ser godt ud, men kunne man mon ikke undgå vinkelbeslagene under trinene ved at lime dem på vangerne?

Sikkert nok, men på daværende tidspunkt blev det løsningen. Det var vores førest trappe og der er da sagtens ting vi kunne have gjort bedre og anderledes, men det må blive næste gang😊

GodeVen skrev den 26-05-2025 14:21:00

Du skal tænke på en sikkerhedsmargin. Jeg ved ikke hvad den er til trapper, men under 3 gange vil jeg ikke mene er sikkert. Der er stor sandsynlighed for at nogle vil skære hjørner i bunden eller toppen af trappen.

Trappen skal forøvrigt have gelænder for at være lovlig.  
Gelænder beskrives i BR18 som værn ved trapper
https://www.bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/02/Krav/58_60

Det havde vi også på vores gamle, men vi har to meter til loftet og dermed irriterede det mere end gavnede. Så ja det skal den, men den k3 tager jeg hvis jeg skal sælge huset en dag

Enten skal huset sælges eller du skal have gelænder. Du kommer ikke op ad trappen uden gelænder, når du bliver gammel.
GodeVen skrev den 26-05-2025 16:21:38

Enten skal huset sælges eller du skal have gelænder. Du kommer ikke op ad trappen uden gelænder, når du bliver gammel.

Hvilken alder er lig gammel 🥳?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Når man får problemer med at gå op ad en trappe. I Danmark er der 700.000, der har gigt, det er den mest udbredte kroniske sygdom. Det er mere et spørgsmål om hvornår man får gigt, end om man får det.
Tak for hurtigt svar. Trappen blev da virkelig flot. Hvad var dimensionen på spær træet/vangerne? Jeg skal lave den som lukket ​trappe. Skal spare ​den plads som vanger normalt fylder 😊
jpnr skrev den 27-05-2025 21:23:08

Tak for hurtigt svar. Trappen blev da virkelig flot. Hvad var dimensionen på spær træet/vangerne? Jeg skal lave den som lukket trappe. Skal spare den plads som vanger normalt fylder 😊

Hvis du skal spare plads i højden skal du da lave trappen med indstemte trin som en “rigtig” trappe.

Om trinene er lukkede eller åbne ændrer ikke på pladsforbruget.

Selvbygger med stort S. 
Det er i bredden jeg skal spare plads og vangerne skal vel være min. 45 mm brede, altså 90 mm i alt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis