Hjemmelavet trappe

jeg er ved at renovere, og har i den forbindelse lavet en ny trappe, for at få mere luft omkring den. Derfor har vi lavet indhug i vangerne og heri skal trin ligge.
Trin er lavet af en egetræs bordplade der er savet ud på langs i de mål vi ønskede

Mit egentlige spørgsmål er, skal den del af trin der stikker ud over indhugget(hænger “frit”) have en skrue for at sikre de ikke knækker af?

Billedet herunder er sådan den kommer til at se ud, dog er den ikke skruet sammen her, bare lagt frem til syn

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skruer er en af måderne hvor du kan sikre dig imod den risiko. Du skal nok bore for.
En anden metode er at fræse / lime  " fisk " ( træliste der har årene den modsatte vej ) Ind under alle trin. 2-3 stykker i hver.
En tredje måde er at montere en trekant under hver trin som når ud til ca. cm fra kanten.
Alrternativ 2 er jo helt usynlig hvis man ikke kravler ind under trappen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret. Jeg tror jeg holder mig til at skrue så, og bore for, har også købt propbor, så jeg kan lave rigtige propper
Tak for din tid😊

Hej. Godt nok en ​gammel tråd, men jeg skal i gang med en tilsvarende trappe og vil høre om du vil dele lidt om materialer og fremgangsmåde (udskæring af vange). Vh Jens Peter 
hej Jens Peter
Vi brugte alm spær træ og en arbejdsplade i hårdt træ til trin. Desværre kan jeg ikke huske hvilken formel vi brugte til at regne os frem til hældning og dybde, da det var min kammerat der stod for den del. Vi endte med at skrue alle trin fast, både med et lille beslag samt skruer ned fra oven som er synlige, og så er alle trin skruet forfra for at beskytte den lille kant der rager ud over. Til sidst lavede jeg understøtter af regler, så den er helt afstivet.  I dag er jeg stadig meget glad for resultatet. 
Knager og brager den ikke når man går på den?

Formlen er 2*stigning + trindybde = 63 Cm

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Nej den siger intet og giver sig heller ikke. 
Ser godt ud, men kunne man mon ikke undgå vinkelbeslagene under trinene ved at lime dem på vangerne?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Formlen er jo som skrevet 2 x stigning + trin = 63 cm så er det en god trappe at gå på.
Stigning er trinhøjde, altså fra overkant 1. trin til overkant 2. trin osv. 
trin = bredde fra forkant 1. trin til forkant 2. trin osv. trin må gerne være bredere så tæerne kan gå ind under næste trin, men det regner man ikke med i trappeformel 
Stigning bliver ofte omkring 20-21 cm så en start er at tage etagehøjde og dividere med 20
så får man et tal som er ca. antal stigninger. Det kommer måske ikke ud som et helt tal så må man runde op eller ned. 
er der f.eks. etage højde på 270 cm er der 2 muligheder 13 eller 14 stigninger Altså 12 eller 13 trin da øverste trin er gulvet oppe
270/14 = 19,,29   270/130= 20,76  
270- (2 x 20,76 ) = 21,48 i trin bredde. Altså går trappen 12 x 21,48 ud i rummet. = 25,76 cm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Men hensyn til styrken i fastgørelse af trinnene har afstanden mellem de to undersødninger stor betydning.

Trappen på billedet har cirka samme afstand mellem understøtningerne, som der er fra kant af trin til understøtning.  Træder man yderst på trinnene, bliver det lavet om til et træk i skruerne med samme styrke.

Hvis afstanden mellem de to understøtninger havde været dobbelt stort som udhænget af trinnene, ville trækket i skruerne blive halveret. Og omvendt, var udhænget dobbelt så bredt som afstanden mellem understøtning, ville kræfterne blive fordoblet. Altså om en person på 100 kg enden af trinnet, giver et træk på 50, 100 eller 200 kg i skruerne.
Tænker ikke mange, specielt ikke dem over 120 kg, vil træde på de yderste 10-15 cm af trinene.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis