Mure i hus fra 1960

Jeg har for et par år siden erhvervet mig et gammelt hus fra 1960, som jeg efterhånden har opdaget et par ting på - det gør man jo altid! :)

Det lader til, baseret på udseende og almen inspektion - også i området - at huset er opbygget i gasbeton eller leca blokke.

- Er nogen af jer bekendt med, at huse anno 1960 er opbygget uden for- og bagmur, altså kun et lag blokke, uisoleret og det hele?

- Er nogen af jer bekendt med om man brugte Leca blokke til at bygge huses mure op i og pudsede dem over efterfølgende?

Jeg har fundet, at blokkene er 240mm tykke, at jeg kan bore 5-6cm ind og så hopper bordet ind i enten et hulrum eller andet - jeg aner det simpelthen ikke.

Af mange årsager er jeg rigtig interesseret i erfarne folks info på ovenstående observationer, altså bud på hvad dælen det kan været opbygget i, hvorfor jeg har kun har 5-6cm solid "sten" og så frit derfra i en slags hulrum - afsluttet igen af de sidste 5-6cm sten mod facade.

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak! :)
Jeg har for et par år siden erhvervet mig et... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke bare gasbeton med puds på begge sider?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 05-11-2020 21:10:42

Det er ikke bare gasbeton med puds på begge sider?

Se mit tidligere svar til dig her på tråden! :-)

MadsBakholt skrev den 05-11-2020 20:49:04

Ja, det kan sagtens være en blødere midte, det har jeg ikke noteret mig, kun at boret hopper!

Dog er det ikke polystyren da det ville komme med ud med boret på et tidspunkt...
Vi må afvente at nogen her på LDS kommer med produktnavnet snarligt! :-)

Har du i øvrigt problemer med at hænge tungere ting op på de vægge, fx TV ophæng eller andet der giver træk ud/pres ned på skruerne?
Nej det har jeg slet ingen problemer med. Det holder fint, hvis bare jeg bruger nogle blødere/fleksible rawplugs. Er de for hårde, så drejer de mange gange bare rundt i hullet og kan ikke få fat.

Lige et eksempel på hvordan de der ud

bibihest skrev den 06-11-2020 07:02:08

Nej det har jeg slet ingen problemer med. Det holder fint, hvis bare jeg bruger nogle blødere/fleksible rawplugs. Er de for hårde, så drejer de mange gange bare rundt i hullet og kan ikke få fat.

Lige et eksempel på hvordan de der ud

Tak for billedet, måske jeg kommer til at blotlægge mine en dag til sammenligning. :-)

Mht. rawplugs har jeg nøjagtig det samme problem som beskrevet og plejer at pumpe lidt MS lim eller limanker masse ind i hullet før rawplugs.

Hvad med indfræsning af installationskabler?
Er selv gevaldigt i tvivl om jeg tør fræse en rille på tværs ud fra dit billede kan jeg heller ikke se om nogen har turde der?
MadsBakholt skrev den 08-11-2020 19:30:09

Tak for billedet, måske jeg kommer til at blotlægge mine en dag til sammenligning. :-)

Mht. rawplugs har jeg nøjagtig det samme problem som beskrevet og plejer at pumpe lidt MS lim eller limanker masse ind i hullet før rawplugs.

Hvad med indfræsning af installationskabler?
Er selv gevaldigt i tvivl om jeg tør fræse en rille på tværs ud fra dit billede kan jeg heller ikke se om nogen har turde der?

Der har været fræst en rille tidligere, men de har jeg fyldt ud igen på billedet. De steder jeg har fræst, har det ikke været noget problem, så det ville jeg ikke være nervøs for, når væggen er 25cm tyk.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis