Mure i hus fra 1960

Jeg har for et par år siden erhvervet mig et gammelt hus fra 1960, som jeg efterhånden har opdaget et par ting på - det gør man jo altid! :)

Det lader til, baseret på udseende og almen inspektion - også i området - at huset er opbygget i gasbeton eller leca blokke.

- Er nogen af jer bekendt med, at huse anno 1960 er opbygget uden for- og bagmur, altså kun et lag blokke, uisoleret og det hele?

- Er nogen af jer bekendt med om man brugte Leca blokke til at bygge huses mure op i og pudsede dem over efterfølgende?

Jeg har fundet, at blokkene er 240mm tykke, at jeg kan bore 5-6cm ind og så hopper bordet ind i enten et hulrum eller andet - jeg aner det simpelthen ikke.

Af mange årsager er jeg rigtig interesseret i erfarne folks info på ovenstående observationer, altså bud på hvad dælen det kan været opbygget i, hvorfor jeg har kun har 5-6cm solid "sten" og så frit derfra i en slags hulrum - afsluttet igen af de sidste 5-6cm sten mod facade.

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak! :)
Jeg har for et par år siden erhvervet mig et... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne dit hus være et almindeligt (for perioden) gasbetonhus?
Sådan et bor jeg i.. Det er vel egentlig ok, synes jeg 🙂
Har du ikke nogle fotos?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

bibihest skrev den 05-11-2020 19:09:52

Jeg tror jeg har samme hus som dig, mit er dog ikke bygget af blokke, men af elementer. omkring 25cm tykke, sten klistret på ydersiden og sjovt nok, har jeg også flamingo, på væggene indenfor. Ved selvfølgelig ikke om det er præcis det samme, men hvis jeg borer i mit, så er det mega blødt længere inde, simpelthen fordi det hele smuldre inde i murerne. Det virker som om de er hule, men det er de ikke.

Hmmm... så det lugter lidt af dansk byggeteknik anno 1960 og deromkring...

Gad vidst om der er hældt Leca nødder i hulrummene på de blokke/elementer...

Nuvel, jeg må kigge på murkronen på et tidspunkt! :-)
lyhne1 skrev den 05-11-2020 19:41:12

Kunne dit hus være et almindeligt (for perioden) gasbetonhus?
Sådan et bor jeg i.. Det er vel egentlig ok, synes jeg 🙂
Har du ikke nogle fotos?

Tror det ikke, dels ville jeg kende materialet jeg borede ud, dels densiteten, osv.

Og gasbeton er fint byggemateriale omend ikke en pryd for øjet - men æstetik var nu heller ikke emnet! :-)
Tres skrev den 05-11-2020 18:45:27

Det er bestemt ikke fundablokke, hvis det er det, du tænker på. :)

Det her er desværre det eneste billede jeg har. Det er fra da jeg borede med et ca. 60mm hulbor igennem indefra, for at se hvordan konstruktionen var opbygget. Du kan fornemme hulrummene i siden af det borede hul.
Men jeg har set blokkene, da en af dem var brugt til at klodse op med i min (nu nedlagte) krybekælder og der er en del hulrum i. Vil skyde på måske 10-20% hulrum.

Det kunne sagtens være de samme blokke, baseret på billedet og beskrivelsen.

Desuden er det ganske få gange jeg har boret i solidt materiale hele vejen, så 10-20% hulrum giver meget god mening.

Tak for billedet... :-)
MadsBakholt skrev den 05-11-2020 20:20:33

Hmmm... så det lugter lidt af dansk byggeteknik anno 1960 og deromkring...

Gad vidst om der er hældt Leca nødder i hulrummene på de blokke/elementer...

Nuvel, jeg må kigge på murkronen på et tidspunkt! :-)

Mit er også fra midt 60'erne og lyder meget af det samme. Jeg har ledt efter billeder af min mur, for jeg har taget nogen da jeg havde gavlen af, men har ikke fundet dem endnu. Hos mig var det bare en fast blok og ingen hulmur overhovedet. Det eneste jeg har lagt mærke til er, at det bare er meget blødere i midten, men ved de huller jeg har gennem hele muren, er der ikke noget i midten.

Annonce
Mit hus fra 60erne er ligesom i beskriver. 20mm leca blokke pudset udvendigt. Indvendigt er der klosteret 5mm flamingo og pudset ovenpå. 
bibihest skrev den 05-11-2020 20:36:30

Mit er også fra midt 60'erne og lyder meget af det samme. Jeg har ledt efter billeder af min mur, for jeg har taget nogen da jeg havde gavlen af, men har ikke fundet dem endnu. Hos mig var det bare en fast blok og ingen hulmur overhovedet. Det eneste jeg har lagt mærke til er, at det bare er meget blødere i midten, men ved de huller jeg har gennem hele muren, er der ikke noget i midten.

Ja, det kan sagtens være en blødere midte, det har jeg ikke noteret mig, kun at boret hopper!

Dog er det ikke polystyren da det ville komme med ud med boret på et tidspunkt...
Vi må afvente at nogen her på LDS kommer med produktnavnet snarligt! :-)

Har du i øvrigt problemer med at hænge tungere ting op på de vægge, fx TV ophæng eller andet der giver træk ud/pres ned på skruerne?
maskinmester_A skrev den 05-11-2020 20:46:29

Og det kunne det sagtens være, helt velkendte Leca blokke - men den bløde midte, der hvor boret hopper i bund, er du stødt på dette?

MadsBakholt skrev den 05-11-2020 20:51:19

Og det kunne det sagtens være, helt velkendte Leca blokke - men den bløde midte, der hvor boret hopper i bund, er du stødt på dette?

Nej, jeg har kun observeret fast og hårdt materiale. Det kan du også se på vedhæftet billede. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis