Den nye tilskudsordning

Den nye tilskudsordning ser ganske tillokkende ud, kan nogen hjælpe mig med at få et overblik over hvad det er pengene kan bruges til, jeg har prøvet at søge på SparEnergi, men jeg får ikke ret meget ud af det, tænker det skyldes at jeg leder efter det forkerte.

Et eksempel kan være at deres beregner siger at vi kan få 28.000 til at renovere terrændæk, men hvad kan de penge bruges på?

Kan man gøre det som LDS, og så bruge alle pengene på materialer? eller SKAL det laves af en håndværker?

Kan man lave noget af det selv, og så betale håndværker for noget,hvordan er det strikket sammen. 
Den nye tilskudsordning ser ganske tillokkende ud... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om det giver sig selv, det er jo netop derfor jeg spørger :)
Jeg prøver om jeg kan finde vejledningen, jeg havde ikke tænkt tanken at der var sådan en.

I mit MEGET tænkte eksempel, så er der jo også en faktisk og dokumenteret omkostning, den er bare mindre fordi noget af arbejdet allerede er gjort. 
Jeg er også i tvivl. Fordi nogle er tilskuddene lyder nærmet som faste priser, f.eks. varmepumpe. Dvs. uafhængig af prisen for installationen. Kan ikke lige lure hvordan de udregner tilskuddene .... og gad vide om det ender med at håndværkerne hæver priserne tilsvarende pga. "stor efterspørgsel".

Mvh. AllanE
Jeg talte faktisk med en "varmepumpemand" imorges, som også var i tvivl om hvordan det skulle foregå, men det lyder til at ham betaler man "bare" og så sender man regning og kvittering ind, og får x kroner tilbage.

Jeg fandt i mellemtiden vejledningen dog, hvor der står følgende:

Vejledning til Ansøgning

For at kunne få tilskud til et tiltag skal arbejdet med at udføre tiltaget foretages af en virksomhed. Dette dokumenteres ved at der udstedes en faktura for det udførte arbejde, samt dokumentation for at fakturaen er betalt.
Det er dermed ikke muligt at få tilskud til gør-det-selv projekter.

For varmepumper gælder, at installationen skal udføres af en virksomhed der er godkendt efter VEgodkendelsesordningen til montering af varmepumper. Dog gælder dette krav ikke for varmepumper installeret før d. 1. april 2021. Hvis varmepumpen bliver installeret inden denne dato, behøver man ikke benytte en VE-godkendt installatør, selvom det stadig kan være en god ide.

 

Gulvvarme skrev den 21-10-2020 13:28:08

Jeg ved ikke om det giver sig selv, det er jo netop derfor jeg spørger :)
Jeg prøver om jeg kan finde vejledningen, jeg havde ikke tænkt tanken at der var sådan en.

I mit MEGET tænkte eksempel, så er der jo også en faktisk og dokumenteret omkostning, den er bare mindre fordi noget af arbejdet allerede er gjort.

 Hej igen - det var nu ikke for at være arrogant - det er mere for at du forstår logikken af dit eget argument. ;-)

Der er IKKE en faktisk omkostning når du gør arbejdet selv. Jeg kan grave et hul i haven gratis - eller betale nogen for at gøre det. Jeg kan IKKE få tilskud til en omkostning jeg ikke har, fordi jeg gør det selv. 

Tilskuddet gives som en andel af det beløb som du ellers skal betale på fakturaen - ikke på den budgetterede samlede omkostning. Om du kan få tilskud til det arbejde du ikke laver selv ved jeg ikke - men tilskuddet bliver givetvis tilsvarende lavere. 


Mvh Troels
Jeg læser det som om at man maksimalt kan få 30% af de faktiske omkostninger, men jeg synes ikke det er helt klart defineret. 

Bare kald mig BBB 
Annonce
AllanE skrev den 21-10-2020 13:37:09

Jeg er også i tvivl. Fordi nogle er tilskuddene lyder nærmet som faste priser, f.eks. varmepumpe. Dvs. uafhængig af prisen for installationen. Kan ikke lige lure hvordan de udregner tilskuddene .... og gad vide om det ender med at håndværkerne hæver priserne tilsvarende pga. "stor efterspørgsel".

 Det skete i hvert fald i stor stil med håndværkerfradraget.

Nu skrev du tidligere at man fx. kan få 16000kr i tilskud for 70m2 gulvvarme/isolering. I mit område vil en sådan sag som totalentreprise i øjeblikket snildt løbe op i ~200.000kr og det er for gulvvarme støbt i beton. Så 16000kr kan håndværkeren sagtens lægge på uden man opdager det og omvendt rykker det heller ikke det vilde, at få 16000kr i tilskud til det.

Der er rigeligt at lave, hvis man er faglært håndværker i øjeblikket (og det er kun godt), så ser ikke umiddelbart behovet for at hælde mere benzin på.

Hej, selvfølgelig må du lave nogle af de 'forberedende arbejder' selv. Du kan bare ikke få tilskud til det (Fx til leje af minigraver) men som jeg forstår dit spørgsmål er det heller ikke hensigten.
Du skal bare blive enig med din entreprenør om hvad han skal levere og hvad du skal levere.
Der er jo ingen der ved hvor stor opgaven er. Nogle gulve er nemmere at brække op, andre svære og hvis det er væk den dag håndværkeren skal i gang, så er det jo bare sådan det er. Det kunne jo være et hus, hvor det var gravet op længe før tilskuddet blev muligt og så sætter håndværkeren prisen efter det, men det er i sidste ende den samme energirenovering man får ud af det.

Tvivler på det vil være noget problem for håndværkere, de hader i forvejen opbrydningsarbejdet

 

Undskyld jeg lige hopper ind her.

Men kan man også få tilskud til nye terrassedøre (min 70% vinduesareal osv)?
Jeg har et ønske om at etablere 2 nye terrassedøre, og hvis man kan få tilskud til dette, så er det jo ganske lokkende at få det lavet nu fremfor at vente til det lige passer ind.....

MVH Njord
Som jeg har forstået det, så er tilskuddet fast baseret på boligstørrelse. De 30% er en tilnærmelse. Hvis du indhenter et hammergodt tilbud og tilskuddet dækker 50%, ja så dækker det 50%. Det reguleres ikke medmindre tilskuddet overstiger udgiften, hvilket i princippet betyder man kan få dækket 100% af udgiften. Den info har jeg fra et Facebookopslag, hvor en anden havde indsat et billede med svar fra Energistyrelsen, se billede:
Ja, vinduer, terrassedøre, facadedøre, skydedøre mm.,med min. 70% vinduesareal kan man søge tilskud til.
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis