Rense varmeveksler

Jeg havde Gastec ude for at kigge på mit gasfyr der ikke kunne give varmt brugsvand men kun varme til radiatorer. Han mente det skyldtes at min varmeveklser var kalket til og ville udskifte den for 5500 kr.

Jeg fik lidt varmt vand efter jeg bankede lidt på den, men han siger den ikke kan komme af med varmen hvilket er grunden til at fyret står på 99 grader.

Burde man ikke nemt kunne afkalke sådan en?
Jeg havde Gastec ude for at kigge på mit gasfyr... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svarene. Jeg har fået gang i det igen men temperaturen er dog lidt ustabil.  Jeg afventer tilbud fra en der kan komme og afkalke beholder og varmeveksler.  Jeg kan se at trykket er faldet 0.5 bar på et par dage. Kan det skyldes at jeg har en lille utæthed i en radiatorsamling som har tabt ca 10 ml vand på de par dage.?  Det virker af lidt vand til så stort et trykfald.
Ja der skulle være begge dele i følge gastech. Varmtvandsbeholderen er den nederste del af fyret. Varmeveksler sidder i den øverste del sammen med kontrolenheden. Varmeveksler bruges til radiatorerne og beholderen til brugsvand
Så er det formentlig beholderen, du skal have afkalket. 

fase
Har du kikket på din ekspasionsbeholder. Det er en rød beholder. Når du fylder vand på, tager det kun kort tid inden der er tryk på systemet, eller hvor lang tid tager det at opnå et tryk på ca. 2 bar.

fase
Jeg har i dag opdaget at der er kommet lidt vand ud igennem sikkerhedsventilen på eksansionsbeholderen. Umiddelbaret er der kun vand i den halvdel hvor det skal være. 
OK så er det måske grunden til at trykket er faldet. Hvis trykket holdet sig mellem 1 og 2 bar (10 og 20 MVs), så lader du det bare stå der. Hvis trykket falder, tyder det på at din sikkerhedsventil ikke er helt tæt. Den  får du skiftet, når du skal have afkalket din varmtvandsbeholder.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis